Fletcher, Myrna Goossen en de werkelijkheid die je als hotelgast liever niet wilt zien (1)

Het hoeslaken op het bed is schoon, maar wat we eronder aantreffen is buiten alle proporties (foto rechts bovenin). Forse vlekken urine en/of sperma en zelfs bloed. De binnenkant van de deksel van de toiletbril zit onder de urinespetters. Dezelfde soort vlekken zien we terug op de douchetegels van het bad (twee foto’s rechts onderin). Hier is absoluut onvoldoende schoongemaakt (foto’s: Lezerzzz).

10-04-2018 | Van onze redactie – Lezerzzz beoordeelt soms hotelkamers door geheel Nederland op een vijftal criteria: ligging, algemene indruk, hygiëne, bedden en sanitair. Op basis hiervan wordt wel of niet een Lezerzzz goedkeuring toegekend. Dit keer werd onaangekondigd Fletcher Hotel Loosdrecht-Amsterdam bezocht. Een vijfdelige serie artikelen over slapen op willekeurig gekozen locaties binnen deze hotelketen.

Zeg je Loosdrecht, dan zeg je watersportdorp. Gelegen ten westen van Hilversum met vijf aan elkaar verbonden recreatieplassen is het hier vooral bij een beetje zonnig weer heerlijk toeven. Wandelen, fietsen en varen, het kan allemaal. Er zijn de nodige recreatiewoningen, horecagelegenheden en havens voor pleziervaart te vinden. Het Fletcher Hotel Loosdrecht-Amsterdam ligt op een uitstekende locatie en beschikt over een terras met een prachtig uitzicht. Voor watersportliefhebbers biedt het hotel een eigen jachthaven waar je een sloep of waterfiets kunt huren. In de nabije omgeving bevinden zich verschillende kastelen, zoals Kasteel De Haar. Of zoek ontspanning bij SpaSereen in Maarssen. Het hotel ligt in de omgeving van Amsterdam waardoor een bezoek aan deze hoofdstad binnen handbereik is.

‘We kijken naar u uit!’

Dit keer kiezen we ervoor om met het openbaar vervoer af te reizen. De schrik slaat ons echter om het hart als we ons realiseren dat we toevalligerwijs nog net op tijd bij de bushalte staan. Vanaf treinstation Hilversum blijkt de laatste bus in de avonduren al een paar minuten voor half zeven te vertrekken. Gaan ze in Loosdrecht met de kippen op stok? En anders zul je toch echt een duurbetaalde taxi moeten nemen. De bus stopt vlak voor de deur van het hotel, dat weer wel. Onze verwachtingen zijn hoog gespannen. Want als we de reclame van Fletcher mogen geloven, zit je hier meer dan goed. Al snel na onze boeking ontvingen we een berichtje met een grote foto van een lachende Myrna Goossen die, met een fles rode wijn en genietend van een groot glas jus d’orange ergens in de bar van een restaurant, ons welkom heet met de tekst ‘We kijken naar u uit!’. Waar kent het grote publiek haar ook alweer van? Nou, dat is onder meer als omroepster bij de AVRO en als presentatrice bij de televisieprogramma’s ‘Eigen Huis & Tuin’ van RTL4 en ‘Klussen met kijkers’ van SBS6. Geen verbouwing was teveel.

Op een ontspannen manier

Myrna heeft een paar kinderboeken geschreven en beschikt tegenwoordig over haar eigen kledinglijn. En al geruime tijd heeft ze haar naam verbonden aan Fletcher Hotels. Ze mag zich ‘ambassadrice’ van deze grote hotelketen noemen, ook al zal de betekenis ervan bij de meeste gasten niet erg helder zijn. Ze schuift in ‘diverse programma’s’ aan om over Fletcher te praten en ‘is druk doende sfeerimpressies te maken van ieder hotel’. We zien haar vrolijk en op een ontspannen manier in allerlei filmpjes voorbij komen. Lekker weer, op een (water)fiets, lunchend aan een tafeltje op een terras, in een bootje op het water en met een glas wijn voor de open haard. Myrna heeft het fantastisch naar haar zin bij Fletcher. Dus probeert ze je over te halen om eens een paar nachtjes te boeken in een van de hotels. Je bent gek als je zo’n aanbod zou laten liggen.

Volledig aan vervanging toe

Hoog tijd voor onze eerste proef op de som. Even denken we dat Myrna ons daadwerkelijk bij aankomst in het hotel in Loosdrecht de hand gaat schudden, maar dat blijkt toch een misvatting. We kunnen haar nergens ontdekken en moeten het doen met een vriendelijke receptioniste. De boekingspapieren zijn netjes verzorgd. De dag ervoor zijn we nog gebeld of we misschien in het restaurant willen dineren. Handig bedacht. Als we bij de lift arriveren om naar boven te gaan, blijkt deze defect. Een briefje geeft aan dat deze ‘zo spoedig mogelijk’ hersteld wordt. Maar daar hebben we nu niks aan. En dus slepen we onze spullen de trappen op. Je zal het maar in je rug hebben. De kamer die we toebedeeld hebben gekregen is ruim. Er staan twee losse bedden met twee nachtkastjes, lampjes en een ingebouwde, ouderwetse wekkerradio. De opbergkast is groot, voorzien van genoeg hangertjes. Bovenop de kast is er niet gestoft. In de kast is een kluisje ondergebracht. Het televisiescherm is redelijk groot. Ernaast is een schrijfgedeelte met een losse tafellamp en hangt er een flinke spiegel aan de muur. De telefoon is vergeeld. Een waterkoker ontbreekt en die had er wat ons betreft best mogen zijn. Verder is in de kamer een rond tafeltje met twee stoelen geplaatst. Er hangen dikke, groene gordijnen waarop de nodige vlekken met uitgelopen klodders zichtbaar zijn. Wat is er hier in hemelsnaam gebeurd? De vitrage is, met name aan de onderkanten, zwart geworden en gescheurd. Wanneer heeft de laatste wasbeurt plaatsgevonden? De vloerbedekking is op veel plekken smoezelig en is met name bij de ramen zo vies dat deze volledig aan vervanging toe is.

‘Wij hopen dat u heeft genoten van ons hotel en onze service en dat wij aan uw verwachtingen hebben voldaan.’

Deze resultaten liegen niet

De kamer is in twee kamers te verdelen als je bij boeking ervoor zou kiezen om de tussendeur open te zetten. Boven het bed hangen twee simpele tekeningen met bootjes op een meer. De kamer heeft maar weinig licht. Het is zelfs donker te noemen. Waarom komen we dat vaker tegen in hotelkamers? De bedden trekken onze aandacht. Deze zijn fors ingezakt, met name aan de kanten waar je instapt. Eigenlijk kun je dit je gasten niet aandoen. Volkomen recht liggen is onmogelijk, je ligt altijd in een u-vorm. Als we onze uv-lamp erbij halen en het bed inspecteren, zien we dat het hoeslaken schoon is. Maar wat we eronder aantreffen en dus handig is gecamoufleerd, is buiten alle proporties. Forse vlekken urine en/of sperma en zelfs bloed. Deze resultaten liegen niet. Want in urine is fosfor aanwezig, welke in een donkere ruimte duidelijk herkenbaar wordt gemaakt door het gebruik van dit soort licht. Urinevlekken zullen feller oplichten. Wat een vieze bende! Om ziek van te worden! Dat beeld ligt toch mijlenver verwijderd van wat Myrna probeert te schetsen?

Langdurig opgehoopt

In de badkamer ontbreken de zeepjes en er is geen shampoo. Er is alleen een busje met vloeibare zeep voorhanden. Boven de wasbak hangt een grote spiegel. Er zijn genoeg badhanddoeken aanwezig waarvan er nog twee in de kast liggen, samen met een extra dekbed. De binnenkant van de deksel van de toiletbril zit onder de urinespetters. Dezelfde soort vlekken zien we terug op de douchetegels van het bad. Hier is absoluut onvoldoende schoongemaakt. En anders had er gewoon een nieuwe toiletbril op geplaatst moeten worden. De glazen ruit die pal naast het bad is aangebracht, ervaren we als gevaarlijk. Deze had beplakt moeten worden met een opvallende structuur, maar weghalen was beter geweest. Door de krapte schuilt een ongeluk in een klein hoekje. De onderkant van de strip van het douchescherm is over de lengte van het gehele bad ronduit vies en moet in geen maanden zijn schoongemaakt. De tegels op de vloer zijn niet optimaal schoon; de voegen zijn dat al helemaal niet. Het zwarte vuil heeft zich daar langdurig opgehoopt. Het gebruiken van een flinke borstel met groene zeep had wonderen gedaan! En anders had er opnieuw gevoegd moeten worden.

Omringd door zes sterren

De volgende ochtend blijkt de lift nog steeds defect. En slepen we onze spullen de trap weer af. Op een placemat in het restaurant zien we de tekst staan: ‘Al zeven jaar de beste hotelketen’ met de jaartallen 2011 tot en met 2017, omringd door zes sterren. Maar door wie dat is beoordeeld wordt nergens vermeld. We zijn helemaal in verwarring. En onderaan, daar is ze weer, Myrna Goossen, met de reclame dit keer om je aan te melden voor Fletcher Friend: ‘Het hele jaar door geweldig veel voordelen zoals: laagste prijsgarantie, minimaal vijf procent korting bovenop de laagste prijs, geen reserveringskosten, laagste kamer garantie.’ Misschien dat daar de tekst ‘geen tot minimale schoonmaak’ bijgevoegd mag worden? Na ons vertrek uit Loosdrecht ontvangen we nog een standaard berichtje met de tekst: ‘Het was ons een groot genoegen u als gast te mogen ontvangen. Wij hopen dat u heeft genoten van ons hotel en onze service en dat wij aan uw verwachtingen hebben voldaan.’ We zijn er niet gerust op. Want is dit hotel nu een uitzondering op de regel of niet? Of is er structureel meer mis? Had men bij de sterke groei van Fletcher naar meer dan tachtig hotels zich niet beter kunnen concentreren op de kwaliteit in plaats van op de kwantiteit? En dat terwijl deze locatie wordt aangeprezen met ‘vier sterren’?

Beoordeling Fletcher Hotel Loosdrecht-Amsterdam

Ligging: goed. Algemene indruk: onvoldoende. Hygiëne: onvoldoende. Bedden: onvoldoende. Sanitair: onvoldoende. Lezerzzz goedkeuring: niet toegekend.

Nadere gegevens

Oud-Loosdrechtsedijk 253, Loosdrecht, telefoon 035-5824904, www.fletcherhotelloosdrecht.nl.

Zowel Fletcher Hotels als Myrna Goossen is door Lezerzzz, voorafgaand aan de publicatie van dit artikel, gevraagd om een reactie. Fletcher Hotels heeft, ook namens Myrna Goossen, onder meer aangegeven dat dit hotel nog niet zo lang geleden door hun werd overgenomen. En dat bij een overname vrijwel altijd ook het personeel wordt ‘overgenomen’. Hiermee wil men voorkomen dat ‘het personeel, buiten hun schuld, ineens zonder werk komt te zitten’. Dit is volgens deze hotelketen ‘een zeer eerlijk en te prijzen uitgangspunt’. Dit houdt automatisch in dat het management pas na overname bekijkt hoe er gewerkt wordt en waar verbeteringen moeten worden aangebracht. Hetgeen in dit artikel is beschreven, heeft inmiddels de aandacht en verbeteringen zullen worden doorgevoerd, aldus Fletcher Hotels.

Wil je reageren op dit artikel dan kan dat via deze website of via de sociale media.

4 Comments

  1. Lekker makkelijk om zo te reageren. Je stopt je gasten toch niet in zo’n viezigheid voordat je de boel degelijk hebt gecontroleerd?

  2. Fletcher, vlekken, Myrna, sperma en ook nog Amsterdam, gelukkig kwam ik er daar al nooit, wat een gruwel. Kan de Ombudsman hier niets iets mee?

  3. Ik kom ook nog wel eens in Fletcher hotels maar begin nu wel smetvrees te krijgen.

  4. Nou, we hebben het pas heerlijk gehad in Fletcher Hotel Boschoord in Oisterwijk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*