Fletcher, Myrna Goossen en de werkelijkheid die je als hotelgast liever niet wilt zien (2)

Hoe kan het dat er ook in deze hotelkamer wederom van alles mis is? (foto’s: Lezerzzz)

25-06-2018 | Van onze redactie – Lezerzzz beoordeelt soms hotelkamers door geheel Nederland op een vijftal criteria: ligging, algemene indruk, hygiëne, bedden en sanitair. Op basis hiervan wordt wel of niet een Lezerzzz goedkeuring toegekend. Dit keer werd onaangekondigd Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag bezocht. Een vijfdelige serie artikelen over slapen op willekeurig gekozen locaties binnen deze hotelketen.

Nog niet eens bijgekomen van onze bevindingen in Fletcher Hotel Loosdrecht, vragen we ons nog steeds af hoe het allemaal kan. Wij vallen niet over een matig gestofte vensterbank of een tegeltje wat los zit in de badkamer. In Loosdrecht was veel meer mis. Onze kamer was dusdanig onder de maat dat je hier, onder ons gezegd, feitelijk geen hotelgast meer in zou mogen laten verblijven. Gasten betalen immers veel geld voor een overnachting, waarbij onder meer ‘vier sterren’ wordt beloofd. Even afgezien van de ongezonde situatie wat een dergelijk verblijf met zich meebrengt.

Ineens zonder werk

Fletcher Hotels heeft bij dit artikel onder meer aangegeven dat het hotel in Loosdrecht nog niet zo lang geleden door hun werd overgenomen. En dat bij een overname vrijwel altijd ook het personeel wordt ‘overgenomen’. Hiermee wil men voorkomen dat ‘het personeel, buiten hun schuld, ineens zonder werk komt te zitten’. Dit is volgens deze hotelketen ‘een zeer eerlijk en te prijzen uitgangspunt’. Dit houdt automatisch in dat het management pas na overname bekijkt hoe er gewerkt wordt en waar verbeteringen moeten worden aangebracht. We hebben de nodige twijfels over deze werkwijze. Want kun je dit je gasten wel aandoen? Zo lezen we op de website Reisorakel, ver na de publicatie van ons artikel, over het hotel in Loosdrecht: ‘Ik vroeg waar de lift was en kreeg te horen dat deze stuk was. Haren in de wasbak en in het bad. Het rooster voor de afzuiging was bruin. Vieze aanslag en ontlastingsresten onder de spoelrand van het toilet. Dikke stof op het bureau, met name onder de televisie. Gedroogde muggen in de gordijnen. Ik heb al vaker in jullie hotels overnacht, maar zoals dit, heb ik nog nooit meegemaakt.’

‘We kijken naar u uit!’

We zijn daarom benieuwd naar wat we in onze tweede hotelkamer gaan aantreffen. Zou deze locatie eenzelfde lot zijn beschoren? Bij binnenkomst in Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag boekt een vriendelijke receptioniste ons op vlotte wijze in en kunnen we naar onze kamer. Ook hier ontvingen we al snel na onze boeking een berichtje met een grote foto van een lachende Myrna Goossen die, met een fles rode wijn en genietend van een groot glas jus d’orange ergens in de bar van een restaurant, ons welkom heet met de tekst ‘We kijken naar u uit!’. Waar kent het grote publiek haar ook alweer van? Nou, dat is onder meer als omroepster bij de AVRO en als presentatrice bij de televisieprogramma’s ‘Eigen Huis & Tuin’ van RTL4 en ‘Klussen met kijkers’ van SBS6. Geen verbouwing was teveel.

‘Dat Myrna er niet was om u te ontvangen, komt omdat er maar één Myrna is en zij niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn.’

Op een ontspannen manier

Myrna heeft een paar kinderboeken geschreven en beschikt tegenwoordig over haar eigen kledinglijn. En al geruime tijd heeft ze haar naam verbonden aan Fletcher Hotels. Ze mag zich ‘ambassadrice’ van deze grote hotelketen noemen, ook al zal de betekenis ervan bij de meeste gasten niet erg helder zijn. Ze schuift in ‘diverse programma’s’ aan om over Fletcher te praten en ‘is druk doende sfeerimpressies te maken van ieder hotel’. We zien haar vrolijk en op een ontspannen manier in allerlei filmpjes voorbij komen. Lekker weer, op een (water)fiets, lunchend aan een tafeltje op een terras, in een bootje op het water en met een glas wijn voor de open haard. Myrna heeft het fantastisch naar haar zin bij Fletcher. Dus probeert ze je over te halen om eens een paar nachtjes te boeken in een van de hotels. Je bent gek als je zo’n aanbod zou laten liggen. Tja, en dat we Myrna bij ons vorige bezoekje in Loosdrecht nergens konden ontdekken is volgens Fletcher niet zo vreemd: ‘Dat Myrna er niet was om u te ontvangen, komt omdat er maar één Myrna is en zij niet op meerdere plekken tegelijk kan zijn.’ Fletcher Hotels zegt daarbij in haar reactie ook namens Myrna Goossen te spreken. Op persoonlijk door ons aan haar gerichte e-mails reageert ze in het geheel niet.

Gewoon kapot

Terug naar Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag. De kamer is relatief groot, in de kleuren wit en groen. Er is voldoende gelegenheid om je jas op te hangen aan de kapstok, een redelijk groot formaat televisiescherm en een schrijfgelegenheid met een grote spiegel erboven. Wat betreft de opbergruimte is er niet bezuinigd. We treffen een ruime kast met twee flinke spiegels aan, welke over de gehele deuren zijn aangebracht. Het tapijt heeft zo’n rommelige, groene structuur zodat vuil maar weinig opvalt. Bewust gekozen misschien? Daar waar we het in Loosdrecht moesten doen zonder waterkoker, treffen we er hier wel eentje aan. Er hangen gordijnen die afdoende verduisteren. Naast de bedden staat een stoel. Op de bedden valt niets aan te merken. Precies zoals een gast mag verwachten. Erboven hangt een kunstzinnig schilderij waarbij we twee keer moeten kijken om te zien wat het voorstelt. De nachtkastlampjes zijn groot, maar blijken met geen mogelijkheid ingeschakeld te krijgen. Wat we ook proberen, het lukt niet. We krijgen sterk het vermoeden dat de ingedraaide lampjes gewoon kapot zijn. Hierdoor is de kamer erg donker. Wordt hier dan niets aan een inspectie onderworpen voordat een kamer wordt ‘vrijgegeven’ aan de volgende gasten?

Voortdurend snerpend piepgeluid

Slapen doe je in deze hotelkamer met de badkamerdeur dicht. En dan nog is het te horen. Een irritant en voortdurend snerpend piepgeluid alsof er een vogel de nek wordt omgedraaid. Het arme beestje kunnen we bij nader onderzoek niet vinden, maar wel een flink verstopt afvoerkanaal wat de oorzaak van deze ellende blijkt te zijn. Door het opgehoopte vuil is de luchtdoorstroom voor het grootste deel geblokkeerd. Wat dus onnodige condens veroorzaakt tijdens het douchen. Het plafond van de badkamer kan een wit verfje gebruiken. Naast een grote spiegel, vinden we een scheerspiegel. De wasbak is beschadigd, versleten en had vervangen moeten worden. En dan niet door eentje van kunststof, zoals nu het geval is. Het douchescherm is vies, verroest en de kalk heeft voor de nodige aantasting gezorgd. De siliconenkit is er maar een beetje opgesmeerd. De kleur van de badkamerdeur was eerst rood, nu grijs. En daar hoef je niet eens paranormaal voor te zijn aangelegd om dat te constateren. Er is duidelijk met een dun laagje verf over de oude kleur heen gekliederd. Welk schildersbedrijf is hier bezig geweest? Over deuren gesproken, bij de ingang is de deur flink beschadigd. Hoe kan het dat er ook in deze hotelkamer wederom van alles mis is?

Doordeweekse ‘heikorting’?

De volgende ochtend worden we al erg vroeg gewekt door de nodige bouwactiviteiten die tot praktisch voor de deur plaatsvinden. Een enorme heimachine trilt iedere hotelgast het bed uit. Geen wonder, het is de bedoeling dat Leidsenhage in het jaar 2020 verder zal gaan als Mall of The Netherlands. Het grootste winkelcentrum van Nederland. Volledig overdekt en ‘verpakt’ in 116.000 vierkante meter aan architectuur. Dat betekent dus dat er overlast is voor de omgeving en dus ook voor de gasten in Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag. Zonder dat daar natuurlijk iets aan te doen valt, afgezien van het gratis weggeven van oordopjes misschien? Alhoewel, dit soort geluid gaat overal doorheen. Waarom dan geen doordeweekse ‘heikorting’ voor de gasten? Of een gratis ontbijtje om de overlast een beetje te compenseren? Want uitslapen is er in dit hotel dus niet bij. Je wordt letterlijk en figuurlijk wakker met een kater.

Opdringerige vraag

Fletcher Hotels liet ons later weten: ‘De keten is overigens tot Populairste en Beste Hotelketen uitgeroepen door, de bij u ongetwijfeld bekende onafhankelijke, reviewsite Zoover.’ Dat zal best, maar als we op de website van Tripadvisor kijken, zien we beoordelingen van gasten die uiterst negatief zijn: ‘Wij werden weggestopt in een oud gedeelte van het hotel’, ‘Schandalig ouwe meuk’, ‘Kapot, vies, hopeloos verouderd’ en ‘De bediening doet haar best om het de gasten naar hun zin te maken, maar dat doel zullen ze nooit halen omdat dit hotel niet meer is dan een oud krot’. En opvallend genoeg staan dit soort vermeldingen niet weergegeven op de placemats in de restaurants van Fletcher. Dagen na ons verblijf in Den Haag worden we gebeld door een callcenter met een opdringerige vraag of we geïnteresseerd zijn in Hotelbon. Deze mevrouw noemt feilloos op waar en wanneer we bij Fletcher hebben overnacht en wordt bijna boos als we aangeven geen interesse te hebben. Hoe kan het dat dit bedrijf over al die gegevens beschikt?

Beoordeling Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag

Ligging: voldoende. Algemene indruk: onvoldoende. Hygiëne: onvoldoende. Bedden: voldoende. Sanitair: onvoldoende. Lezerzzz goedkeuring: niet toegekend.

Nadere gegevens

Weigelia 22, Leidschendam, telefoon 070-3209280, www.fletcherhoteldenhaag.nl.

Zowel Fletcher Hotels als Myrna Goossen is door Lezerzzz, voorafgaand aan de publicatie van dit artikel, gevraagd om een reactie. Fletcher Hotels heeft, ook namens Myrna Goossen, het volgende aangegeven: In dit artikel heeft u onze reactie op voorgaand artikel vermeld. Wij willen nogmaals benadrukken dat uw artikel niet is wat wij voor ogen hebben als het gaat om een recensie van een van de Fletcher hotels. Wij betreuren het dan ook dat uit uw artikel doet lijken dat Fletcher Hotels zich niet bezig houdt met de hygiëne in de hotels. Dit is niet waar wij voor staan en vinden het dan ook erg jammer dat dit zo wel wordt geschetst. Zoals eerder aangegeven nemen wij uw artikel uiterst serieus. Wij zullen uw punten hoge prioriteit geven en met het desbetreffende hotel oppakken.’

Wil je reageren op dit artikel dan kan dat via deze website of via de sociale media. Bekijk hier het eerste deel uit deze serie artikelen terug.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*