Fletcher, Myrna Goossen en de werkelijkheid die je als hotelgast liever niet wilt zien (3)

De totale kosten, en dat is bijna honderd euro, die gasten voor één nacht moeten betalen voor deze kamer, exclusief ontbijt, vinden we veel te hoog. Het staat in geen verhouding tot de kwaliteit waarin Fletcher haar gasten laat verblijven (foto’s: Lezerzzz).

02-08-2018 | Van onze redactie – Lezerzzz beoordeelt soms hotelkamers door geheel Nederland op een vijftal criteria: ligging, algemene indruk, hygiëne, bedden en sanitair. Op basis hiervan wordt wel of niet een Lezerzzz goedkeuring toegekend. Dit keer werd onaangekondigd Fletcher Hotel Carlton in Naaldwijk bezocht. Een vijfdelige serie artikelen over slapen op willekeurig gekozen locaties binnen deze hotelketen.

Eerlijk gezegd hebben we, met wat we in de hotels van Fletcher in Loosdrecht en in Leidschendam-Den Haag zijn tegen gekomen, niet meer zo’n hoge verwachtingen van wat we in ons derde hotel gaan ervaren. Of hebben we het mis? We reizen af naar Naaldwijk. Hotel Carlton is in het Westland gelegen, met zicht op een druk kruispunt waar het in de zomermaanden geen optie is om met het raam open te slapen vanwege het vele vrachtwagenverkeer van en naar het nabij gelegen Flora Holland. Enige airconditioning in de kamer ontbreekt, dus kunnen de temperaturen binnen flink oplopen. Dan toch maar slapen met het raam open, maar dan wel met het dragen van oordopjes? We weten het niet meer. De bewegwijzering naar het hotel mag beter, gezien de verschillende kronkelweggetjes die je moet volgen om er te komen. De parkeervoorzieningen zijn voldoende, maar betreft een afgelegen industrieterrein. Het plegen van een autoinbraak valt hier niet op.

‘We kijken naar u uit!’

Wat ons al veel eerder is opgevallen, is dat Fletcher bij de hotelreserveringen een bedrag per persoon noemt en daarmee ook adverteert. Dat lijkt aantrekkelijk, maar is het niet. Boek je bijvoorbeeld een kamer voor één persoon, dan betaal je voor twee. Voor onze overnachting in Naaldwijk boeken we niet vooraf via de website, maar doen dat meteen bij de receptie. Op de factuur lijkt het erop alsof er een bedrag van vijf euro wordt berekend voor ‘reserveringskosten’. Nader onderzoek leert dat dit de toeristenbelasting moet zijn, naar boven afgerond in het voordeel van Fletcher. Door deze rechtstreekse wijze van boeken aan de receptie, missen we ons berichtje per e-mail met een grote foto van een lachende Myrna Goossen die, met een fles rode wijn en genietend van een groot glas jus d’orange ergens in de bar van een restaurant, ons welkom heet met de tekst ‘We kijken naar u uit!’. Waar kent het grote publiek haar ook alweer van? Nou, dat is onder meer als omroepster bij de AVRO en als presentatrice bij de televisieprogramma’s ‘Eigen Huis & Tuin’ van RTL4 en ‘Klussen met kijkers’ van SBS6. Geen verbouwing was teveel.

Op een ontspannen manier

Myrna heeft een paar kinderboeken geschreven en beschikt tegenwoordig over haar eigen kledinglijn. En al geruime tijd heeft ze haar naam verbonden aan Fletcher Hotels. Ze mag zich ‘ambassadrice’ van deze grote hotelketen noemen, ook al zal de betekenis ervan bij de meeste gasten niet erg helder zijn. Ze schuift in ‘diverse programma’s’ aan om over Fletcher te praten en ‘is druk doende sfeerimpressies te maken van ieder hotel’. We zien haar vrolijk en op een ontspannen manier in allerlei filmpjes voorbij komen. Lekker weer, op een (water)fiets, lunchend aan een tafeltje op een terras, in een bootje op het water en met een glas wijn voor de open haard. Myrna heeft het fantastisch naar haar zin bij Fletcher. Dus probeert ze je over te halen om eens een paar nachtjes te boeken in een van de hotels. Je bent gek als je zo’n aanbod zou laten liggen. Wat het verhaal des te vreemder maakt, is dat ze in het geheel niet reageert op door ons aan haar gerichte e-mails. Ze laat de persafdeling van Fletcher het woord voeren. Hoe kun je in zo’n geval je naam verbinden aan een product, vragen we ons af.

Zonder pardon bij het grofvuil

Ooit was dit gewoon hotel Carlton, wat toen nog niet onder de vlag van Fletcher viel. We waren zelfs nog bij de opening waarbij het publiek een aantal kamers mocht bekijken. Hoe luxe zo’n kamer er toen uitzag, is niet te vergelijken met wat we hier nu aantreffen. De buitenkant van het gebouw schreeuwt om een likje verf. De kamer die we krijgen toebedeeld is ruim, maar zeer gedateerd en het meubilair kan wat ons betreft zonder pardon bij het grofvuil worden gezet. Zo is het houten bureau met schroeven dichtgespijkerd, waarbij de helft loshangt. Erboven is een grote spiegel bevestigd. De opbergkast is ruim, maar uit hetzelfde hout gesneden als de rest van de oude troep. Aan de muur hangen twee reproducties van Corneille. Op de grond ligt donker laminaat. De centrale lichtschakelaar bij binnenkomst reageert nergens op. En dus willen we de schemerlamp aandoen die in de hoek van de kamer staat opgesteld. Maar ook die doet het niet. De lampen op de nachtkastjes reageren uiteindelijk wel.

Korte, zwarte hondenharen

Er zijn een tweetal aparte bedden in de kamer aanwezig. Fletcher heet honden samen met hun baasje van harte welkom in Naaldwijk. Dat geldt voor maximaal twee kleine honden, tot en met kniehoogte. In de regels staat duidelijk dat het niet is toegestaan om de hond op het bed te laten liggen. Wordt ontdekt dat dit toch het geval is geweest, dan worden er kosten voor chemische reiniging berekend. In ons geval heeft die controle niet eens plaatsgevonden, want in een van de bedden treffen we korte, zwarte hondenharen aan. Op het andere bed bevindt zich een urinevlek op het matras. Die matrassen zijn aan de randen flink doorgezakt. De witte vitrage is zwart en moet in geen maanden zijn gewassen. De gordijnen verduisteren afdoende. Er is een waterkoker aanwezig die wonderwel schoon is van binnen. De televisie is redelijk groot, de afstandsbediening is vies van aangekoekt stof.

‘Wij betreuren het dan ook dat u uit uw artikel doet lijken alsof Fletcher Hotels zich niet bezig houdt met de hygiëne in de hotels.’

Gedroogd ongedierte

Wat we in de badkamer aantreffen is schrikbarend. Het is nog erger dan we in het Fletcher Hotel Loosdrecht-Amsterdam hebben gezien. Boven de wasbak hangen een tweetal spots die onnodig veel warmte afgeven. De spots zijn beschermd door een dikke laag glas waarachter zich gedroogd ongedierte bevindt. De voegen van de gehele tegelvloer van de badkamer zijn voorzien van een laag schimmel. De föhn die aan de muur hangt is zo verouderd dat deze hopeloos geel is verkleurd. De douchekop zit helemaal dicht met kalk. Een wonder dat daar nog water door de gaatjes naar buiten stroomt! Ook de kraan van het ligbad zit vol met kalk. In de hoeken en gaatjes van de badkamer treffen we schimmel en opgehoopte viezigheden aan. De plaat van de centrale verwarming is volledig verroest. De toiletborstel bevat ontlastingsresten. De toilet blijft twintig minuten met een ratelend geluid doorlopen totdat de stortbak weer is gevuld. Slapen doe je met de badkamerdeur dicht. Het grijze, plastic plafond mag terstond vervangen worden. Op het bureau in de kamer valt ons oog op een kartonnetje met daarop de reclame om vooral te gaan eten in het hotelrestaurant: ‘Spinazie-ricotta met gamba’s’. Is het gek dat we daar geen trek in hebben met het beeld van al dat ongedierte in de badkamer?

Diep onder de maat

Onze conclusie is meer dan duidelijk. De totale kosten, en dat is bijna honderd euro, die gasten voor één nacht moeten betalen voor deze kamer, exclusief ontbijt, vinden we veel te hoog. Het staat in geen verhouding tot de kwaliteit waarin Fletcher haar gasten laat verblijven. Neemt de gast deze hotelketen nog serieus als wordt beweerd dat men zich wel degelijk bezighoudt met de hygiëne? Dit is voor de derde keer onder de maat. Als we op verschillende websites de reviews van gasten bekijken, valt het ons op dat we er zelf niet al te ver naast zitten met onze beoordeling. Woorden als ‘de allerslechtste’, ‘erg oude kamers’, ‘versleten meubels’, ‘enorm verouderd’ en ‘overal smerig’ komen naar voren.

Met ‘de grote baas’

Naar aanleiding van onze bevindingen in dit derde deel uit deze artikelenserie vragen we om een interview met Rob Hermans, CEO Fletcher Hotels. Dit om een aantal kritische vragen te kunnen stellen als het gaat om de hygiëne en het onderhoud binnen zijn hotels. Het is de bedoeling dat dit interview in het vijfde deel wordt gepubliceerd. In een eerder interview in de media lezen we dat hij onder meer van de korte lijnen is, dat zijn deur altijd open is en onder elke e-mail zijn mobiele nummer staat. Hij vindt het mooi als mensen zelf met dingen komen. Maar ziet ook waar dingen misgaan, om dat vervolgens in de toekomst te voorkomen. De persafdeling van Fletcher laat onze aanvraag echter voor wat het is. En dus leggen we rechtstreeks contact met ‘de grote baas’ achter deze hotelketen. Ondanks zijn vakantie, reageert hij snel vanaf zijn iPhone. Met een korte reactie: er komt geen interview met ‘dit soort media’.

Beoordeling Fletcher Hotel Carlton in Naaldwijk

Ligging: voldoende. Algemene indruk: onvoldoende. Hygiëne: onvoldoende. Bedden: onvoldoende. Sanitair: onvoldoende. Lezerzzz goedkeuring: niet toegekend.

Nadere gegevens

Tiendweg 20, Naaldwijk, telefoon 0174-272625, www.hotelcarlton.nl.

Zowel Fletcher Hotels als Myrna Goossen is door Lezerzzz, voorafgaand aan de publicatie van dit artikel, gevraagd om een reactie. Fletcher Hotels heeft, ook namens Myrna Goossen, net als bij de publicatie van het tweede artikel in deze serie, het volgende aangegeven: ‘In dit artikel heeft u onze reactie op voorgaand artikel vermeld. Wij willen nogmaals benadrukken dat uw artikel niet is wat wij voor ogen hebben als het gaat om een recensie van een van de Fletcher hotels. Wij betreuren het dan ook dat u met uw artikel doet lijken alsof Fletcher Hotels zich niet bezig houdt met de hygiëne in de hotels. Dit is niet waar wij voor staan en vinden het dan ook erg jammer dat dit zo wel wordt geschetst. Zoals eerder aangegeven nemen wij uw artikel uiterst serieus. Wij zullen uw punten hoge prioriteit geven en met het desbetreffende hotel oppakken.’

Wil je reageren op dit artikel dan kan dat via de sociale media. Bekijk hier het tweede deel (Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag) uit deze serie artikelen terug.