Helaas, het tegoed van de cadeaukaart is verlopen. Of is het diefstal?

Overigens is het algemene advies om niet lang te wachten met het verzilveren van cadeaubonnen (foto: Lezerzzz).

Van onze redactie | mr. Eef Ong – Soms is het niet eenvoudig om iemand een cadeautje te geven tijdens de feestdagen of op een verjaardag. Want waar doe je hem of haar een plezier mee? Je geeft geen flesje wijn als je weet dat iemand niet drinkt. En een spannend boek is een slechte keuze als lezen geen hobby is. Een cadeaukaart valt meestal wel in de smaak. Omdat de ontvanger zelf kan bepalen wat die ermee doet. Maar… hoe leuk dat ook lijkt, zelfs dan kunnen er problemen ontstaan.

Je hebt ze in alle soorten en maten. Cadeaukaarten om bijvoorbeeld een bloemetje te kunnen aanschaffen, boodschappen te doen of ergens uit eten te gaan. Handig om te geven en te krijgen. Dit keer een meneer uit Utrecht die nietsvermoedend besluit om zijn ochtend nuttig te besteden door zijn wandmeubel op te gaan ruimen. Bij het openen van de eerste lade valt zijn oog op een blauwkleurig, plastic pasje. Na nauwkeurige bestudering blijkt het te gaan om een cadeaukaart met de tekst waaruit blijkt dat deze is te besteden bij meer dan 1.300 restaurants in Nederland. Een leuke verrassing want deze kaart heeft hij ooit gekregen bij zijn verjaardag, maar van wie dat is geweest, kan hij zich niet meer herinneren. Ook staat er geen bedrag op genoemd, maar dat moet ergens tussen de € 5,- en € 150,- liggen, want dat is de waarde waarvoor bij aanschaf gekozen kon worden.

Hij besluit de kaart te verzilveren. Dat kan door een code in te typen op de website van het bedrijf die de kaart uitgeeft. De vreugde slaat al snel om in teleurstelling als de melding verschijnt dat de cadeaukaart is verlopen. Uit de datum blijkt dat dit al een half jaar het geval zou zijn. Deze informatie wordt gevolgd door de mededeling dat er een coulanceregeling bestaat waarbij binnen drie maanden na het verlopen toch nog de mogelijkheid tot verzilvering bestaat. Maar daar komt deze meneer niet meer voor in aanmerking. Op de kaart zelf staat de tekst dat het tegoed op de kaart is te verzilveren tot één jaar na de uitgiftedatum. Voor de rest wordt verwezen naar de algemene voorwaarden. Bellen met het bedrijf heeft geen zin. Men wil niet tot verzilvering overgaan. Verlopen is verlopen. Meneer vraagt zich af of dat zomaar kan. Zo’n bedrijf kan wel alles in de algemene voorwaarden zetten. Voor de kaart is toch geld betaald aan dit bedrijf? Hij vindt zelfs dat er sprake is van diefstal. Heeft hij gelijk? En wat kan hij doen om toch gebruik te kunnen maken van deze cadeaukaart? Of kan hij hem toch maar beter weggooien?

Overigens is het algemene advies om niet lang te wachten met het verzilveren van cadeaubonnen. Een mevrouw uit Den Haag kwam van een koude kermis thuis toen bleek dat de modezaak waar ze vaak kwam, nog wel geopend was, maar in faillissement verkeerde. Haar cadeaubon van € 200,- kon daardoor niet worden verzilverd. De winkel heeft inmiddels een doorstart gemaakt en is onder dezelfde naam verder gegaan. Ook nu wordt haar cadeaubon geweigerd omdat de nieuwe eigenaar deze niet wil aannemen. Ze vraagt zich af of dit zomaar kan. De winkel is immers toch gewoon doorgegaan?

Het antwoord van mr. Eef Ong

Een cadeaubon vinden tijdens een middagje opruimen, wat een meevaller! Maar wat jammer als later blijkt dat deze niet meer geldig is. Vaak krijg je een cadeaubon van iemand anders. De koper is akkoord gegaan met de (algemene) voorwaarden die bij de bon horen toen hij de bon kocht. Degene die vervolgens de cadeaubon krijgt is daarmee automatisch ook gebonden aan deze (algemene) voorwaarden. Uit een kort onderzoekje op diverse forums op internet blijkt dat veel mensen denken dat cadeaubonnen onbeperkt geldig zijn. Dit is echter niet juist. Ingevolge de wet gelden de volgende regels:

Als er geen datum op staat, is de bon onbeperkt geldig.

Staat er alleen een uitgiftedatum vermeld, dan heb je vijf jaar de tijd om de bon in te wisselen.

Cadeaubonnen mogen korter dan vijf jaar geldig zijn, maar dan moet dit op de bon staan. Echter, korter dan één jaar, mag weer niet. Tenzij de verkoper aantoont dat dit redelijk is, bijvoorbeeld als het gaat om consumptiebonnen bij een festival of kermis.

Een aantal cadeaubonnen hebben een keurmerk van De Stichting Keurmerk Cadeaukaarten. Het gaat bijvoorbeeld om de VVV-bon, de Nederlandse Boekenbon, de Nationale entertainment Card, De Platenbon en de Fleurop Bloemenbon. De Stichting Keurmerk Cadeaukaarten heeft samen met de Consumentenbond in februari 2016 aanvullende voorwaarden gemaakt over de geldigheid van de cadeaubonnen voor cadeaukaartuitgevers die zijn aangesloten bij het Keurmerk. Afgesproken is dat besteedbare cadeaubonnen, waarmee consumenten iets in een winkel kunnen kopen, minimaal drie jaar geldig zijn. Cadeaubonnen voor een ‘belevenis’ (in natura) moeten minimaal twee jaar geldig zijn, met een mogelijkheid tot één jaar verlenging (tegen een kleine bijbetaling).

De meneer uit Utrecht heeft helaas pech. Als de cadeaubon verlopen is, heeft hij geen recht meer om het tegoed te verzilveren. Een termijn van één jaar om de kaart te verzilveren is kort, maar ingevolge de wet wél toegestaan. In de meeste gevallen zijn winkels wel bereid in dergelijke situaties tegemoet te komen. Helaas kreeg de meneer uit Utrecht nul op het rekest. Hij zal het ermee moeten doen. Juridisch gezien kan hij immers niets.

Ook de mevrouw uit Den Haag zal ik moeten teleurstellen. Een cadeaubon geeft je geen recht op geld, maar is een vordering op de winkel waar de bon is gekocht. Als een winkel failliet gaat, dan kun je deze vordering niet meer te gelde maken. Je kan deze vordering alleen indienen bij de curator, met de hoop dat je na afwikkeling van het faillissement nog iets terug krijgt. De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat dit bijna nooit gebeurt.

Het feit dat de winkel is doorgestart maakt dat niet anders. De term ‘doorstart’ is eigenlijk misleidend. Iemand gaat onder de dezelfde naam in hetzelfde pand met dezelfde winkel door, maar er is toch sprake van een ‘nieuw bedrijf’. De overnamepartij koopt (diverse) onderdelen van de failliete onderneming. Denk bijvoorbeeld aan de naam, de voorraad en het personeel. Ook kan de overnamepartij de huurovereenkomst van de winkel overnemen (of een nieuwe huurovereenkomst sluiten). De cadeaukaart is gekocht bij de failliete winkel. Als de overnamepartij de verplichtingen van de cadeaukaart niet wil overnemen (en hiertoe is zij niet verplicht, zij mag immers zelf weten wat ze wel en niet wilt overnemen in het kader van de doorstart), dan hoeft de overnamepartij dus niet toe te staan dat de cadeaukaart verzilverd wordt. De doorgestarte onderneming kan u doorverwijzen naar de curator van het failliete bedrijf. Of dit sympathiek is, is de vraag, maar juridisch gezien mag het wel.

Mr. Eef Ong van Claassen Advocaten gaat voor Lezerzzz regelmatig in op zaken die in de vrije tijd zomaar zouden kunnen gebeuren. Loop je aan tegen juridische vragen en/of problemen? Dit kantoor staat je graag bij. Kijk voor meer informatie op de website www.claassenadvocaten.nl of neem op werkdagen tijdens kantooruren contact op, telefoon 040-2448970. De personages en gebeurtenissen in dit artikel zijn fictief. Elke overeenkomst met wel of niet bestaande personen en/of situaties, berust op louter toeval.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*