Kennismaking mr. Eef Ong, specialisatie consumentenrecht

‘Als advocaten verdiepen we ons altijd in de situatie van de cliënt. We bekijken de zaak daarbij van de juiste afstand,’ aldus Eef Ong (foto: Claassen Advocaten).

Van onze redactie – ‘Een grote variëteit aan werkzaamheden, zaken en klanten: dat is wat mij trekt aan de advocatuur. Daarbij gaat het ook om de dynamiek en de rechtstreekse hulp die ik kan verlenen.’ Mr. Eef Ong werkt bij Claassen Advocaten in Eindhoven en beschikt over veel juridische werkervaring. Voor Lezerzzz zal zij maandelijks ingaan op zaken en gebeurtenissen waar iedere consument mee te maken kan krijgen.

Op het moment dat een consument ‘iets’ koopt bij een verkoper, en dat kan in een winkel of via internet zijn, wordt er gesproken over een consumentenkoop. Dit betreft een mondelinge of schriftelijke afspraak. Deze afspraak brengt voor beide partijen zowel rechten als plichten met zich mee. Als consument is het belangrijk te weten wat de rechten zijn. Een goed voorbeeld is het verstrekken van garantie door de verkoper bij de aanschaf van een nieuw product. Wat houdt die in? En wat als de garantie verstreken is? Bij het afsluiten van een overeenkomst zal de consument vaak te maken krijgen met de algemene voorwaarden. Die voorwaarden zijn gemaakt door de verkoper. In een aantal gevallen zijn die regels in samenspraak met consumentenorganisaties opgesteld. Niet zelden worden deze ‘kleine lettertjes’ niet goed gelezen en kunnen er allerlei problemen ontstaan.

Uiteenlopende terreinen

Als advocaat gespecialiseerd in consumentenrecht staat Claassen Advocaten de consument graag bij wanneer er een probleem bestaat over een overeenkomst die met een professionele partij is gesloten. Denk bijvoorbeeld aan een conflict rond de aankoop van producten in winkels of showrooms (consumentenkoop), aankoop van producten via internet of telefonisch (koop op afstand), aankoop aan de deur, op straat, of bijvoorbeeld tijdens een busreis (colportage), aangaan of opzeggen van abonnementen of contracten, aanschaf van diensten, bijvoorbeeld in de reisbranche, garantie en verborgen gebreken. Het consumentenrecht bestrijkt uiteenlopende terreinen. En de regelgeving is verspreid over verschillende wetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het Burgerlijk wetboek, de Wet Bescherming Persoonsgegevens en de Telecommunicatiewet.

In de Europese Unie

Zo’n professionele partij is meestal de ‘sterkere’ partij. De regels van het consumentenrecht zijn er daarom op gericht om de consument beter te beschermen bij de aanschaf van producten en diensten. Vanaf 13 juni 2014 gelden ook nieuwe Europese regels voor consumentenrecht. Alle consumenten in de Europese Unie hebben hierdoor op een aantal terreinen dezelfde rechten. Deze gaan vooral over verkoop op straat, verkoop aan de deur, via telefoon en internet (koop op afstand).

Binnen de rechtsgebieden

Eef: ‘Als advocaten verdiepen we ons altijd in de situatie van de cliënt. We zijn betrokken, maar bekijken het probleem dat wordt voorgelegd met een professionele afstand. De cliënt krijgt bij ons een eerlijk advies: als de zaak geen kans van slagen heeft, geven we dat ook aan. Wij leven oprecht mee en zetten als advocaten onze expertise in. De belangen van de cliënt willen wij zo goed mogelijk behartigen. Hierbij zijn wij zowel advocaten als sparringpartners.’ Claassen Advocaten is actief voor particulieren en ondernemers. Volgens Eef zijn deskundigheid en kwaliteit hierbij erg belangrijk. ‘Binnen ons advocatenkantoor zijn de meeste collega’s gespecialiseerd op een bepaald gebied en hebben daarvoor extra opleiding gevolgd. Onderling hebben wij veel contact en overleg met elkaar. Dat is handig, want zaken kunnen ook raken aan meerdere rechtsgebieden. Wij zorgen ervoor dat er altijd een vast aanspreekpunt bestaat.’

In begrijpelijke taal

‘Als advocaten voelen we ons verbonden met de regio; wij wonen in Eindhoven en omgeving. We werken hard en houden een goede balans tussen werk en privé. De sfeer op ons kantoor is informeel, ook naar de cliënt. Wij vinden het belangrijk dat die begrijpt wat wij doen en welke stappen wij zetten. Gewoon in begrijpelijke taal. Lange, juridische stukken leggen we kort en duidelijk uit. We vinden het fijn en belangrijk dat de cliënt zich op zijn gemak voelt bij ons.’

Neem contact op

Bestaat er een probleem met een bedrijf of organisatie over de aankoop van een product? Komt de verkoper gemaakte afspraken niet na? Is er een conflict over het opzeggen of aangaan van een contract? Neem contact op met het kantoor Van Claassen Advocaten in Eindhoven voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met een van de advocaten. In dit gesprek wordt uitgelegd hoe het kantoor werkt en wordt duidelijkheid gegeven over de kosten. Kijk voor meer informatie op de website www.claassenadvocaten.nl of neem op werkdagen tijdens kantooruren contact op, telefoon 040-2448970.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*