Kinderlijk eenvoudig rijden met de verbazingwekkende Mercedes E 200 Coupé

De Mercedes E 200 Coupé biedt met zijn robuuste en sportieve uitstraling een meer dan uitgebreid stuk techniek, welke zich zeker niet alleen onder de motorkap bevindt. De mate van comfort die inzittenden wordt geboden, overstijgt alle grenzen (foto’s: Lezerzzz).

Van onze redactie – Moeten we zeggen kinderlijk of koninklijk? Zou je de letters AA op het nummerbord van de Mercedes E 200 Coupé laten zetten, dan zou dat niemand verbazen. Want deze auto uit de E-klasse heeft alle luxe en comfort in huis welke je maar kunt wensen. Hiermee ben je de koning te rijk. En de bediening is met een beetje kennis van zaken nog eens kinderlijk eenvoudig ook. Lezerzzz ging enkele dagen met deze telg van het bekende Duitse automerk de weg op.

Na een gedetailleerde uitleg van de technische mogelijkheden rijden we nog een beetje onwennig de showroom van Mercedes-Benz Den Haag aan de Donau uit. Er goed van doordrongen dat we met een auto van € 77.850,- te maken hebben. Geen glimmende ster voor je neus als je Mercedes rijdt. Dat is al jaren niet meer het geval. Maar wel de opgave van de maximale toegestane snelheid die op de betreffende weg geldt, de kilometers per uur die je zelf rijdt en de pijlen van het navigatiesysteem verschijnen in de voorruit. Mits je natuurlijk in dat laatste geval een bestemming hebt ingevoerd. Je kunt het beeld precies op ooghoogte instellen zodat je niet steeds op het display van het dashboard hoeft te kijken. Je hebt alle belangrijke informatie binnen je blikveld zonder dat het zicht op het verkeer wordt ontnomen. Deze head-up display (want zo noemen we dat) biedt dat extra stukje veiligheid waar we best tevreden over zijn.

Vering en demping

Regelmatig krijgen we bij het stoppen voor een verkeerslicht de nodige vragende blikken onze kant opgeworpen. De auto loopt opvallend schuin naar achteren af en laat daarmee een sportieve knipoog zien, heeft grote portieren, de voorkant is adembenemend en dat komt mede door de forse grille. Onder bevinden 19 inch tienspaaks lichtmetalen velgen, waarbij er zelfs een bandenspanningscontrolesysteem actief is. Niks periodiek moeten controleren bij de benzinepomp of in de garage! Voor alle nieuwsgierigen: onze cavansietblauwe testauto is voorzien van een motor met cilinderinhoud van 1.991 cc en een vermogen van 184 pk. Accelereren van nul naar honderd kilometer doen we in 8,0 seconden. Op de snelweg verbruiken we 5.2 liter per 100 kilometer. In de stad ligt dat op 8,0 liter. Het gemiddelde verbruik ligt gemiddeld op 6.2 liter. De topsnelheid van dit paradepaardje van Mercedes kan gesteld worden op 240 kilometer per uur. En inderdaad, voor dit soort testen moet je toch even naar de Duitse Autobahn. De snelweg bij onze buren staat er namelijk om bekend dat er op ongeveer driekwart van het traject geen snelheidslimiet geldt. En over stadswerk gesproken, zelfs de meest slechte bestrating weet deze auto moeiteloos op te vangen. Geen wonder, want de auto kenmerkt zich door een Agility Control-onderstel met selectief dempingssysteem. En dat is duidelijk te merken. De parameter stuurbekrachtiging draagt een belangrijk steentje bij aan het gewoon lekker kunnen rijden zonder allerlei hobbels te moeten nemen.

Even wennen

Onze 9G-Tronic automaat met negen versnellingen is simpel te bedienen en dat past helemaal bij dit model. Rijden doe je immers voor je gemak denken ze bij Mercedes. Wat opvalt is dat je ‘schakelt’ vanaf een hendel die zich rechts bij het stuur bevindt. Op het display verschijnt duidelijk wat je aan het doen bent. Het is even wennen, maar je hoeft niet met je rechterhand naar de ‘bak’ in het middenconsole te reiken. En dat is opnieuw een degelijk stukje veiligheid waarover is nagedacht. Handig is dat de parkeerstand meteen wordt ingezet als je aan de zijkant op de hendel drukt. En in de stand neutraal verschijnt meteen op het dashboard de melding dat er wegrolgevaar dreigt. Trap je de rem wat dieper in als je aan het rijden bent, dan komt hij automatisch op de handrem te staan. Een klein beetje gas geven is al voldoende om weer verder te kunnen gaan. Handig als het wegdek toch wat schuin loopt en je even moet wachten voor bijvoorbeeld een brug of spoorwegovergang.

Ultieme gevoel van veiligheid

Zelfs bij het instappen wordt het de bestuurder en de bijrijder gemakkelijk gemaakt. De gordels worden je aangereikt. Na het omdoen trekken ze even lichtjes strak. Niet schrikken. Ze meten als het ware je lichaam zodat daarna de beste pasvorm ontstaat. Als het om assistentiesystemen gaat, weet deze Mercedes het ultieme gevoel van veiligheid op te wekken. Deels autonoom doet hij feilloos zijn werk. Ben je even niet oplettend en nader je te hard een file, dan wordt er letterlijk gepiept, gaan de gordels op strak en wordt er op passende wijze geremd. En voor het geval het onverhoopt mis mocht gaan, zijn er altijd nog zeven airbags die het oplopen van letsels zoveel mogelijk moeten zien te voorkomen. Bij het invoegen op de snelweg valt op hoeveel zicht je om je heen hebt. Dat komt niet in de laatste plaats door het panoramadak van glas dat elektrisch wordt bediend. En ben je toch bang om een auto om je heen in het blikveld te missen vanwege de altijd op de loer liggende dode hoek, dan zorgen de rood oplichtende driehoekjes in de buitenspiegels voor de nodige attentie. Verder helpt deze auto je binnen de rijstrook te blijven. Je wordt zelfs geholpen bij het wisselen van rijstrook op wegen met meerdere rijstroken.

Appeltje-eitje

Inparkeren is met de ingebouwde parkeerassistent een appeltje-eitje. En dat kan best handig zijn. Het systeem bewaakt met behulp van zes sensoren in de voorbumper en zes sensoren in de achterbumper de omgeving van de auto. De auto heeft een 360 graden camera in combinatie met een achteruitrijcamera welke zorgt voor een realistische en duidelijke weergave van de omgeving vlak achter. Maar er is nog iets opmerkelijks. Want heb je ooit van de ‘verkeersbordenassistent’ gehoord? Een camera aan de binnenzijde van de voorruit registreert de aangegeven maximumsnelheden in de berm, op portalen of op plaatsen waar wegwerkzaamheden worden uitgevoerd. Deze gegevens worden vergeleken met de informatie van het navigatiesysteem. Vervolgens worden deze weergegeven. Ook inhaalverboden en de opheffing daarvan worden geregistreerd en aan je getoond. Op deze manier blijf je steeds op de hoogte, zelfs als je een bord over het hoofd hebt gezien, wat nogal eens kan voorkomen wanneer verkeersborden elkaar veelvuldig afwisselen op lange trajecten. Zelfs wanneer je de aanwijzing op een verkeersbord mist, wordt er een waarschuwing weergegeven. En klinkt er een signaal om je op de mogelijk gevaarlijke situatie te attenderen.

Kleine straalmotortjes

Het dashboard kenmerkt zich door digitale meters. Niets geen wijzertjes die achter een stukje doorzichtig plastic hun werk doen. En je kunt zelfs wisselen van scherm. Zo kun je de toerenteller vervangen door Eco-weergave, verbruik en navigatie. Alleen het tijdklokje is nog ‘ouderwets’ en doet eigenlijk best wel een beetje grappig aan tussen al die hightech. De ventilatieroosters op het dashboard doen ons denken aan kleine straalmotortjes. Vooral de vier exemplaren die in het midden naast elkaar zitten zijn gaaf. De afwerking en het materiaalgebruik van het gehele interieur oogt prima. De bovenkant van het dashboard is uitgevoerd in lederlook. De sierdelen zijn van zwart, openporig essenhout. Het is eenvoudig om via de controller door het systeem te scrollen om te zien wat deze Mercedes aan (ontelbare!) functies in zich heeft. Alleen de dikke handleiding doorbladeren is niet voldoende. Het is juist superleuk om zoveel mogelijk te ontdekken door het uit te proberen. Mogelijkheden niet benutten is zonde!

Bijzonder lichtparadijs

De auto is bij zomers weer in een mum van tijd op een aangename temperatuur te brengen. De automatische airconditioning doet feilloos zijn werk. De lederen bekleding geeft je naast het stuk luxe een gevoel van stoerheid. Rij je in een donkere tunnel of in de avonduren, dan ontwaart zich een bijzonder lichtparadijs door het interieur. Zo loopt er een lichtstrip langs de portieren over het gehele dashboard en langs de middenconsole. De sfeerverlichting is in 64 kleuren instelbaar! Wij kozen voor de kleur paars. Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de nachtelijke wereld die je in een auto kunt beleven. Je zou er bijna in de donkere uren nog wat extra rondjes voor omrijden naar je bestemming! Over verlichting gesproken, knipperende auto’s achter je met bestuurders die je er maar wat graag op willen wijzen dat je bij donkere omstandigheden bent vergeten de verlichting in te schakelen, zul je nooit tegenkomen. Het Multibeam LED neemt de complete wegdekverlichting voor zijn rekening en dat komt door de 84 individuele LED’s per koplamp. Weer een kopzorg minder!

Persoonlijke voorkeuren

De forse portieren bieden een zeer ruime instap. Voorin zit je ‘groots’ en dat komt niet in de laatste plaats door de uitgebreide mogelijkheden om de stoelen op jouw persoonlijke voorkeuren in te stellen. Dat doe je met duidelijke knoppen in de vormen van de stoel aan de zijkant van de portieren. Achterin willen plaatsnemen betekent heel simpel de hendel aan de voorstoel opzij halen en zie daar: de voorstoel schuift automatisch naar voren. De achterbank is ruim en comfortabel. En hoe vaak komt het niet voor dat je met volle handen bepakt en gezakt de achterklep wilt openen maar daar geen handen voor vrij hebt? Hou even je voet onder de bumper en zie daar, de klep opent zich meteen voor je. Het lijkt op een goocheltruc! In werkelijkheid word je door een sensor herkend, als je de Keyless-Go sleutel bij je hebt.

Geluid als in een concertzaal

Freaks komen volledig aan hun trekken. Er zijn twee Burmester systemen beschikbaar. In onze testauto bevindt zich de Burmester Surround Sound welke 13 luidsprekers bevat en een wattage van 590 telt. Het Burmester High End 3D Surround Sound bevat 23 luidsprekers en telt een wattage van 1450. Zeg maar, geluid als in een concertzaal! Door de werking van een hoogwaardige ruisonderdrukking wordt rijgeruis weggefilterd. Zowel op de snelweg als in het stadsverkeer wordt zodoende het meest ideale geluid gecreëerd. De afstemming kan op de passagiers voorin of achterin gebeuren. Super handig is dat de menu’s van het multimediasysteem met de controller, de touchpad of met de touch-control kunnen worden bediend.

Conclusie

Deze auto uit de E-klasse biedt met zijn robuuste en sportieve uitstraling een meer dan uitgebreid stuk techniek, welke zich zeker niet alleen onder de motorkap bevindt. De mate van comfort die inzittenden wordt geboden overstijgt alle grenzen. Als het om veiligheid gaat, heeft Mercedes stevig geïnvesteerd. De hoogwaardige en intelligente rijhulpsystemen bieden een subliem rijgenot, zeker op lange reizen. Het verbruik voor zo’n auto is ronduit gunstig te noemen. Moeten we nog meer vertellen? Ongetwijfeld zijn we functies en mogelijkheden vergeten of zijn ze niet aan de orde gekomen. Tja, het is ook zo oneindig veel wat deze E 200 in zich heeft. Eigenlijk zou je het gewoon zelf moeten uitproberen. Wist je trouwens dat de volgende generatie van deze klasse die rond het jaar 2020 zal verschijnen, doordacht rekening houdt met gezond rijden? Zo is het de bedoeling dat regelmatig tijdens het rijden de rugleuningen en zitkussens een iets gewijzigde positie zullen aannemen om het te lang in dezelfde houding moeten zitten te voorkomen. Daarbij wil Mercedes in modellen via het beeldscherm lichaams- en ademhalingsoefeningen gaan inprogrammeren. Gewoon vanuit je bestuurdersstoel toch nog een stukje actief bezig zijn in plaats van alleen maar achter het stuur te moeten verblijven. We zijn benieuwd.

Wil je meer weten over deze auto of over andere modellen van Mercedes? Ga dan langs bij Mercedes-Benz Den Haag aan de Donau 42, telefoon 070-3400300 of kijk op www.mbdb.nl.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*