Lekker zwemmen in een zwembad… wat er niet is en ook niet komt?

Een luxe zwembad in je achtertuin om van te kunnen genieten. Het blijft bij een droom van een Wassenaars echtpaar (foto: Lezerzzz).

26-06-2017 | Mr. Eef Ong – Hoe heerlijk is het niet om bij mooi weer te genieten van een zwembad in de tuin? Ouders (en vooral de kinderen!) beleven er oneindig veel plezier aan. Maar wat als je een duur exemplaar hebt besteld en het daarna opvallend stil blijft? Kun je dan nog van de koop af terwijl de winkel ondertussen van geen wijken wil weten?

Een familie uit Wassenaar bestelt begin dit jaar bij een leverancier een splinternieuw, groot zwembad voor in de achtertuin. De winkel belooft een kwalitatief hoogwaardig, van polyester gemaakt model te leveren van zevenduizend euro. Daarbij zal het bedrijf het zwembad afwerken met een natuursteen rand. Bijkomende kosten: twaalfhonderd euro, bestaande uit materiaalkosten en de kosten voor de arbeidsuren. De folder belooft een fantastisch plaatje. Het zwembad moet nog wel even besteld worden, maar volgens de verkoper zal de levertijd hooguit drie weken zijn. De familie doet een aanbetaling van duizend euro. Als de drie weken verstreken zijn, wordt het echter stil. De familie besluit te informeren hoe het met de bestelling staat. De winkel wil wel leveren, maar de fabrikant geeft aan nog wat meer tijd nodig te hebben met de fabricage. Het zwembad zou daarom nog eens drie weken op zich moeten laten wachten. Ook na die periode wordt er niets geleverd omdat er nog steeds problemen zouden zijn met de fabricage.

Uiteindelijk duurt het nog vier maanden na de datum van bestelling voordat de familie het wachten zat is. De familie wil de koop ontbinden en daarbij de aanbetaling terugontvangen omdat er geen vertrouwen meer in bestaat dat alles nog goed komt. Maar de winkel weigert dat. Er is immers een overeenkomst getekend waar men niet door het uitlopen van een levertijd opeens vanaf kan. De familie houdt voet bij stuk. Terwijl het bedrijf ondertussen aangeeft dat levering waarschijnlijk over twee maanden zal zijn, maar dat echte zekerheid daarover nog niet worden gegeven. Wat nu? Kan de familie de koop ontbinden? Zo ja, hoe kan hierin het beste worden gehandeld? Zo nee, hoe lang moeten ze nog wachten totdat ze er wel vanaf kunnen? Zit daar een maximum aan? En zijn ze in dat geval de aanbetaling volledig kwijt?

Het antwoord van mr. Eef Ong

Van een consument wordt gelukkig niet van je verwacht dat je ‘eeuwig’ hoeft te wachten op je bestelde product. Er zijn grenzen, zo vond ook de wetgever. Er zijn vier situaties te onderscheiden welke ik hieronder zal toelichten.

1. Geen levertijd afgesproken Is er geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van dertig dagen. Dit staat in artikel 9 lid 4 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en geldt bij voor consumentenkopen. Blijft levering uit, dan moet de consument de verkoper nog een keer in de gelegenheid stellen om alsnog het product te leveren. De extra levertijd die de consument biedt moet redelijk zijn, bijvoorbeeld twee weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken en heb je recht op teruggave van je (aan)betaling. Met andere woorden: dan heb je als consument het recht om de koop te ontbinden.

2. Vermoedelijke levertijd afgesproken Wordt er een vermoedelijke levertijd gecommuniceerd door de verkoper, dan zal je na het verstrijken daarvan, de verkoper een extra levertijd moeten geven om het product alsnog te leveren. De extra levertijd moet redelijk zijn. Als een bankstel bijvoorbeeld ongeveer twaalf weken levertijd heeft en dat wordt door de verkoper overschreden, dan zal een extra levertermijn van vier weken redelijk zijn. Voor een aankoop van een boek bij een webwinkel waarbij een levertijd van vijf dagen wordt vermeld, kan volstaan worden met een kortere extra levertermijn. Mocht levering vervolgens uitblijven dan mag je de aankoop ontbinden. De verkoper hoeft het product dan niet meer te leveren en jij hoeft het niet meer af te nemen. Heb je al (aan)betaald, dan moet de verkoper dat bedrag terugbetalen.

3. Exacte levertijd afgesproken Als er een exacte levertijd is afgesproken (bijvoorbeeld levering op een bepaalde datum) dan dient de verkoper logischerwijs op die datum het product te leveren. Doet hij dit niet, dan dien je de verkoper een laatste redelijke levertermijn te geven. Geeft de verkoper echter aan dat hij niet meer gaat leveren of weet de verkoper dat levering voor een bepaalde datum belangrijk is (bijvoorbeeld aankoop van een bruidsjurk of verjaardagstaart) dan hoef je geen extra levertijd te geven. Dit heeft dan immers geen zin meer; de bruiloft of verjaardag is dan al voorbij. In dat geval mag je direct de koop ontbinden en het reeds betaalde bedrag terug vorderen. In alle andere gevallen mag je de overeenkomst pas ontbinden na het verstrijken van de door jou gegeven extra levertermijn.

4. Koop op afstand Heb je het product niet in een winkel gekocht maar bijvoorbeeld aan de deur, op straat, via internet, per telefoon of postorder? Dan heb je als consument veertien dagen bedenktijd. Dit betekent dat de consument ook vóór de levering van de koop af kan. Stel: er wordt door de verkoper aangegeven dat er binnen twee dagen geleverd wordt maar na twee dagen heb je nog steeds niets in huis, dan kun je de bestelling herroepen zonder opgaaf van redenen (want is binnen de veertien dagen bedenktijd welke pas in gaat op datum aflevering). Je hoeft dan geen extra levertijd te geven alvorens je de koop kan ontbinden.

Recht op teruggave Uit de casus kan ik niet helemaal opmaken of de verkoper met de familie uit Wassenaar een exacte levertijd of een vermoedelijke levertijd heeft afgesproken. Hoe dan ook: de familie heeft verkoper al veel extra levertijd gegeven maar het zwembad wordt maar niet geleverd en geplaatst. De familie heeft dan ook het recht om de koop te ontbinden. Dat de leverancier afhankelijk is van de fabrikant en er misschien zelf wel niets aan kan doen, doet daar niets aan af. Feit is dat de familie met de leverancier een overeenkomst heeft gesloten, en niet met de fabrikant. De afgesproken levertijd is ruimschoots overschreden. De familie heeft dan ook recht op teruggave van de gehele aanbetaling. Indien de leverancier niet tot terugbetaling overgaat, dan kan de familie een gerechtelijke procedure opstarten om de aanbetaling terug te krijgen.

Tip over de levertijd Check altijd de levertijd, dit kan je doorgaans vinden op de aankoop bon of in de algemene voorwaarden. Geef de extra levertijd altijd schriftelijk (bijvoorbeeld per brief of per e-mail). Zo heb je nooit bewijsproblemen. Geef in deze brief ook duidelijk aan wanneer de extra levertijd verstrijkt.

Mr. Eef Ong van Claassen Advocaten gaat voor Lezerzzz regelmatig in op zaken die in de vrije tijd zomaar zouden kunnen gebeuren. Loop je aan tegen juridische vragen en/of problemen? Dit kantoor staat je graag bij. Kijk voor meer informatie op de website www.claassenadvocaten.nl of neem op werkdagen tijdens kantooruren contact op, telefoon 040-2448970. De personages en gebeurtenissen in dit artikel zijn fictief. Elke overeenkomst met wel of niet bestaande personen en/of situaties, berust op louter toeval.