Lezerzzz reikt certificaat van goedkeuring uit aan Bastion Hotel Zoetermeer

Bij Bastion Hotel Zoetermeer was alles dik in orde. En dus ontving manager Ramon Davies uit handen van Lezerzzz het certificaat van goedkeuring (foto: Lezerzzz).

Van onze redactie – Met veel trots heeft het Bastion Hotel Zoetermeer als eerste accommodatie in Nederland van Lezerzzz een certificaat van goedkeuring ontvangen. Deze website beoordeelt soms hotelkamers door geheel Nederland op een vijftal criteria: ligging, algemene indruk, hygiëne, bedden en sanitair. In dit artikel wordt uitgelegd hoe zoiets in zijn werk gaat.  

Een onaangekondigd bezoek aan je hotel om vervolgens beoordeeld te worden, is best spannend. Want wat kun je verwachten als uitbater? Vernietigende kritieken waarbij niets meer deugt? Of een artikel waar je graag op terugkijkt? ‘Pottenkijkers’ in je hotel, zijn dat graag geziene gasten? Richard Helwig, uitgever van Lezerzzz: ‘Gelukkig gaat er heel veel goed. Maar soms staan we stomverbaasd over hoe hotelkamers eruit kunnen zien. Mensen betalen gemiddeld flink wat geld voor een overnachting. Waarom kan niet geleverd worden wat wordt beloofd? En onze eisen zijn wat dat betreft echt niet buiten alle proporties. Het is voor een gast wenselijk dat het in een accommodatie schoon, heel, veilig en het liefst rustig is. En dat zijn de aandachtspunten waar wij op letten. Luxe is daaraan ondergeschikt.’

Vlak voor publicatie

Voor een hoteleigenaar is het verstandig om na de nodige constateringen verbeteringen in de zaak aan te brengen. Maar van enige verplichting daartoe is natuurlijk geen sprake. Vlak voor publicatie wordt het betreffende hotel altijd nog door de redactie van Lezerzzz gevraagd om een reactie te geven op de concepttekst die wordt meegestuurd. Deze wordt onderaan het artikel geplaatst. Soms levert dat een begrijpelijk en eerlijk antwoord op. Dat een baliemedewerkster onverhoopt een keertje een slechte dag heeft, wordt niet breeduit gemeten. Een spinnetje onder een bed ook niet. Daarentegen worden misstanden als forse schimmelgroei in de badkamer, vuil beddengoed of zelfs de aanwezigheid van ongedierte niet onvermeld gelaten. Maar het gebeurt ook dat een hotel niet reageert. In dat geval biedt Lezerzzz nog een tweede kans om binnen afzienbare tijd met een gepaste reactie te komen. Als dat opnieuw uitblijft, vindt de publicatie van het artikel uiteindelijk plaats. Lezers die in zo’n hotel een kamer willen boeken hebben er recht op om te zien wat ze zouden kunnen gaan ervaren. Met de nadruk op ‘kunnen’. Want het wil niet zeggen dat bij een slechte beoordeling van een kamer door Lezerzzz, dit voor alle kamers in het hotel geldt. Los daarvan is er altijd sprake van een momentopname.

Op basis van eigen constateringen

Belangrijk om te weten is dat Lezerzzz niet afgaat op beoordelingen door anderen, zoals websites of vorige gasten. Deze worden niet meegenomen in welk artikel dan ook. Niet dat deze altijd onbetrouwbaar zijn, maar er wordt liever gewerkt op basis van eigen constateringen. Alleen dan ontstaat een eerlijk beeld. Het kan wel zo zijn dat er soms redenen zijn om een kijkje op de locatie te nemen en aan de hand hiervan een artikel te publiceren. Hotels hoeven niet bevreesd te zijn voor een bezoek van Lezerzzz. Richard Helwig: ‘Nederland telt honderden hotels. Die kunnen we onmogelijk allemaal afgaan. Als je als hoteleigenaar weet dat alles gewoon in orde is zoals het behoort, dan hoeft niemand zich zorgen te maken. Wij zijn er niet om een hotel af te kraken.’

Bekroning op het werk

Bij Bastion Hotel Zoetermeer was alles dik in orde. En dus ontving manager Ramon Davies uit handen van Lezerzzz het certificaat van goedkeuring. Die is enorm blij met deze bekroning op het werk. Het certificaat is de bevestiging van de wijze waarop het gehele team iedere dag klaarstaat om het gasten naar de zin te maken. Hij gaf aan er trots op te zijn dat Lezerzzz deze beoordeling heeft afgegeven: ‘Natuurlijk is dat leuk. We steken immers elke dag veel energie en tijd in het hotel én in elkaar om zo de kwaliteit altijd weer hoog te houden. Van een warm welkom aan de receptie, de hygiëne in de keuken en de hotelkamers, een comfortabele nachtrust, een optimaal verzorgd ontbijt tot aan een persoonlijk praatje met een gast aan de bar. Alles moet goed geregeld zijn, zodat de gast zich thuis voelt en na afloop van het verblijf tevreden het hotel verlaat.’ De beoordeling van dit hotel is terug te lezen op Lezerzzz in de categorie ‘Hotels onder de loep’. Meer informatie over dit hotel is te vinden op de website van Hotel Bastion Zoetermeer, www.bastionhotels.com/nl-nl/hotels/hotel-zoetermeer.

Interessant om mee te doen

Hotels kunnen zich overigens ook opgeven bij de redactie voor een vrijblijvende beoordeling. Zonder enig risico. Want als het certificaat van goedkeuring onverhoopt niet mocht worden toegekend, bestaat de mogelijkheid om de publicatie van het artikel achterwege te laten. In dat geval wordt er alleen gewerkt met een puntenlijst welke met het hotel desgewenst kan worden besproken. Zodoende blijft het voor hotels interessant om mee te doen. Als tussentijds leermoment. Gezien de hoeveelheid aanvragen moet er vooraf een selectie worden gemaakt. En is er soms sprake van enige wachttijd voordat een beoordeling kan worden uitgevoerd. Het schrijven van beoordelingen over hotels is een klein onderdeel van de artikelen die Lezerzzz over vrijetijdsbesteding maakt.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*