Reisorganisaties en dierenleed op hun verre vliegbestemmingen (1): inleiding

Tochtjes op de rug van een olifant lijken leuk, maar hier schuilt vaak veel dierenleed achter. Sterker nog, het valt onder een van de wreedste attracties ter wereld (foto: World Animal Protection).

Van onze redactie – Bij het boeken van een vakantie denk je in de eerste plaats aan welverdiende rust en ontspanning, niet aan al het dierenleed dat op bepaalde verre vliegbestemmingen voorkomt. Dieren die veelvuldig worden mishandeld, genegeerd of voor het toerisme worden gebruikt. Maar wat doen reisorganisaties daar in de praktijk eigenlijk zelf aan als het gaat om de voorziening van informatie richting de consument? In deze serie artikelen gaat Lezerzzz op kritisch onderzoek uit.

Per jaar brengen reisorganisaties miljoenen passagiers met het vliegtuig naar hun verre bestemmingen. Hoe leuk is het niet om in het buitenland een tochtje te maken op de rug van een olifant, naast een leeuw of tijger te staan, reptielen te aaien, zeeschildpadden even vast te houden of met een aapje op de schouder te poseren? Maar is dat ook net zo leuk voor het dier? Niet alles is even onschuldig als het lijkt. Waarom kunnen reisorganisaties hun klanten niet duidelijk informeren over wrede handelingen met dieren op de bestemmingen waarop zij vliegen? Dat kan bijvoorbeeld door duidelijke voorlichting op de website te plaatsen en het telefonisch van advies voorzien over wat wel en niet verstandig is. Kortom, door waarde te hechten aan het welzijn van dieren. Of zoals Julie Middelkoop, programmahoofd van Wildlife, zegt: ‘Zodra mensen de waarheid kennen over het dierenleed dat wilde dieren moeten ondergaan voor ons vermaak, zullen ze ervoor kiezen van dit soort attracties weg te blijven.’

Zekere mate van betrokkenheid

Voor reizigers zijn dieren in veel gevallen het bijzondere element tijdens de vakantie. Uiteraard is er voor geen enkele reisorganisatie sprake van een verplichting om hun klanten over dat onderwerp te informeren, maar het geeft wel een zekere mate van betrokkenheid aan. Zo van: wij verkopen reizen, erkennen dat op een aantal van onze vliegbestemmingen dierenleed voorkomt, maar vragen tegelijkertijd onze reizigers aan deze misstanden geen enkele bijdrage te willen leveren. Het alleen maar verwijzen naar stichtingen die zich bezighouden met het voorkomen en bestrijden van dierenleed en de handel in (bedreigde) dieren blijkt in de praktijk te kort door de bocht. Want mag een reisorganisatie niet wat meer moeite mag doen dan dat? Is het handig dat bij het boeken van een reis, eerst nog door de consument op allerlei doorlinks van organisaties die zich met dierenleed bezighouden, moet worden geklikt? Als die zich al bedenkt om zelf dat initiatief te nemen? Meteen de meest gerichte informatie lezen op dezelfde website als waar de reis wordt geboekt, werkt doorgaans effectiever. Wat kan ik doen om misstanden zoveel mogelijk uit de weg te gaan in het land waar ik met deze reisorganisatie naar toe ga? De vraag is of iedere reisorganisatie die verantwoordelijkheid op zich wil nemen. Om er daarnaast voor te zorgen dat medewerkers die contact hebben met de klant, over de juiste kennis beschikken. Opvallend is dat aan het begin van het jaar 2016 door een aantal dierenorganisaties in samenwerking met de brancheorganisatie van reisondernemingen, de ANVR, richtlijnen zijn gelanceerd die gaan over excursies waar veel dierenleed voorkomt. Die richtlijnen zijn een aanscherping van de ‘Global Welfare Guidance for Animals in Tourism’ van de ABTA, de Engelse reisbrancheorganisatie.

Op één vraag

In ons onderzoek op Lezerzzz leggen we ons toe op één vraag. Hoe snel kan een consument op de website van een reisorganisatie de benodigde informatie vinden als het gaat om dierenleed op de gevraagde vakantiebestemming die wordt aangeboden? Is er een apart kopje tekst met foto’s voorhanden, staan er veel gestelde vragen en antwoorden genoemd, bestaat er wellicht een aparte pagina over dit onderwerp of is er anders via de zoekfunctie informatie boven water te krijgen? En is er misschien in de reisgids die wordt aangeboden iets te vinden? Kunnen we niets of niet genoeg vinden, dan leggen we aan de klantenservice onze vraag voor. Dat doen we, indien mogelijk, met behulp van een chatgesprek, het sturen van een e-mail of het zoeken van telefonisch contact. Los daarvan zijn er genoeg organisaties te vinden die zich bezighouden met het organiseren en de kaartverkoop van toeristische attracties met wilde dieren. In dit onderzoek hebben we deze (nog) even buiten beschouwing gelaten. Maar wat zou er op zijn minst op de website van een reisorganisatie moeten staan? Natuurlijk is het onmogelijk om al dat dierenleed samen te vatten wat je tijdens de vakantie tegen kunt komen. Hieronder heeft Lezerzzz enkele belangrijke tips en wetenswaardigheden op een rijtje gezet welke op websites van die betreffende reisorganisaties eigenlijk niet zouden mogen ontbreken.

Op een pijnlijke wijze getraind

Hoe vaak worden er tijdens het vakantieverblijf geen excursies aangeboden waar toeristen aan deel kunnen nemen? Een organisator behoort het welzijn van de dieren en hun leefgebied te respecteren. Door dieren in alle vrijheid te laten leven. Niet zelden worden dieren op een pijnlijke wijze getraind om het toeristen naar de zin te maken. Bij het vermoeden dat dingen niet kloppen, is aanmelden geen optie. Datzelfde geldt voor het maken van selfies met wilde dieren. Kleine apen of tijgerwelpen bijvoorbeeld zien er schattig uit. De ‘eigenaar’ kan de toerist zelfs wijsmaken dat het diertje is gered nadat ze wees zijn geworden. Maar dit is bijna nooit waar. De dieren zijn op brute wijze uit het wild bij hun moeder zijn weggenomen. Hun leefomstandigheden zijn slecht en ze zijn zwaar gedrogeerd om ze in bedwang te houden.

Oneindig veel geweld

Tochtjes op de rug van een olifant lijken leuk, maar hier schuilt vaak veel dierenleed achter. Sterker nog, het valt onder een van de wreedste attracties ter wereld. Om olifanten voor dit soort doeleinden te kunnen vangen, zijn er allerlei mogelijkheden. Eentje ervan is het graven van een groot gat in de grond waar olifanten vanzelf invallen. Als dat is gelukt, wordt het dier aan oneindig veel geweld onderworpen zoals het bewerken met allerlei martelwerktuigen. Ook wordt hij uitgehongerd. Sommige olifanten overleven dat niet eens omdat ze het lichamelijk of geestelijk niet meer aankunnen. De rest van de olifanten geven zich op deze wijze over aan de mens omdat ze bang zijn om nog meer pijn te ondergaan. Dit komt omdat deze dieren beschikken over een hoge emotionele intelligentie. En kunnen ze in gevangenschap onder erbarmelijke omstandigheden beginnen aan hun onnatuurlijke werk. Alleen een dalende vraag van toeristen naar dit soort tochtjes kan een einde van de uitbuiting van olifanten betekenen.

Op de kaart bij restaurants

Overigens is bij bepaalde bezienswaardigheden al meteen te zien dat er niets van deugt. En dan gaat het om bijvoorbeeld stierengevechten, hanengevechten en rodeoshows. Gerechten als haaievinnensoep, walvisvlees of tijgerwijn in restaurants kunnen met volle zekerheid in verband worden gebracht met dierenleed. Datzelfde geldt voor bepaalde souvenirs. Schoenen van krokodillenleer, een opgezet schildpadje of een halsketting met ivoor zijn geen producten die mee naar huis genomen mogen worden. Bij twijfels is aan te raden het niet te kopen. Toeristen die dat wel doen, lopen het risico bij de douane met problemen geconfronteerd te worden en een boete opgelegd te krijgen.

Blijf op de hoogte

Wil je ook op de hoogte gehouden worden over hoe reisorganisaties wel of niet hun informatie met betrekking tot dierenleed op hun verre vliegbestemmingen overbrengen op de consument? En wat dat betekent? Lezerzzz is te volgen via verschillende sociale media. Meld je daarvoor aan. Op deze plekken plaatsen we als eerste alle nieuwe doorlinks naar onze artikelen. Of schrijf je hier in voor de mogelijkheid om deze doorlinks per e-mail via de nieuwsbrief toegezonden te krijgen. Dan weet je precies welke reisorganisaties een hart voor dieren uitdragen. Waar nodig, spant de redactie van Lezerzzz zich in om reisorganisaties ervan te overtuigen die essentiële informatievoorziening op hun website alsnog op te nemen of aan te passen.

In het tweede deel van deze serie artikelen starten we met onze bevindingen bij Corendon. Deze reisorganisatie is gespecialiseerd in vliegvakanties naar vakantiebestemmingen rondom de Middellandse Zee, Azië en de Cariben. Ook de merken Stip, Karin’s Choice, Maris Life en GOfun vallen hieronder.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*