Reisorganisaties en dierenleed op hun verre vliegbestemmingen (2): Corendon

Ezelritjes zijn erg gewild. Bij het grote publiek is echter onbekend dat de dieren meestal continue worden blootgesteld aan een te zware belasting. Waarbij ze tussen de ritjes door in de volle zon, zonder water, ergens worden neergezet (foto: The Donkey Sanctuary).

Van onze redactie – Bij het boeken van een vakantie denk je in de eerste plaats aan welverdiende rust en ontspanning, niet aan al het dierenleed dat op bepaalde verre vliegbestemmingen voorkomt. Dieren die veelvuldig worden mishandeld, genegeerd of voor het toerisme worden gebruikt. Maar wat doen reisorganisaties daar in de praktijk eigenlijk zelf aan als het gaat om de voorziening van informatie richting de consument? In deze serie artikelen gaat Lezerzzz op kritisch onderzoek uit. Dit keer wordt Corendon belicht.

Per jaar brengen reisorganisaties miljoenen passagiers met het vliegtuig naar hun verre bestemmingen. Hoe leuk is het niet om in het buitenland een tochtje te maken op de rug van een olifant, naast een leeuw of tijger te staan, reptielen te aaien, zeeschildpadden even vast te houden of met een aapje op de schouder te poseren? Maar is dat ook net zo leuk voor het dier? Niet alles is even onschuldig als het lijkt. Ezelritjes zijn erg gewild. Bij het grote publiek is echter onbekend dat de dieren meestal continue worden blootgesteld aan een te zware belasting. Waarbij ze tussen de ritjes door in de volle zon, zonder water, ergens worden neergezet.

Wel en niet verstandig

De essentiële vraag bij al die gevallen is: waarom kunnen reisorganisaties hun klanten niet duidelijk informeren over wrede handelingen met dieren op de bestemmingen waarop zij vliegen? Dat kan door duidelijke voorlichting op de website te plaatsen en het telefonisch van advies voorzien over wat wel en niet verstandig is. Kortom, door waarde te hechten aan het welzijn van dieren. Er gaat veel geld om in de toeristenindustrie, maar wordt er bij al die organisaties een bepaald budget voor deze doeleinden vrijgemaakt? En zo ja, hoeveel is dat dan? Of zoals Julie Middelkoop, programmahoofd van Wildlife, zegt: ‘Zodra mensen de waarheid kennen over het dierenleed dat wilde dieren moeten ondergaan voor ons vermaak, zullen ze ervoor kiezen van dit soort attracties weg te blijven.’

‘Kan ik u nog ergens mee helpen, met bijvoorbeeld het boeken van de reis?’

Corendon

Corendon is gespecialiseerd in vliegvakanties naar vakantiebestemmingen rondom de Middellandse Zee, Azië en de Cariben. Ook de merken Stip, Karin’s Choice, Maris Life en GOfun vallen onder Corendon. Op de website van Corendon kunnen we niets vinden wat met dierenleed te maken heeft, ook onder het kopje ‘veelgestelde vragen’ blijft enige informatie uit. De zoekfunctie van de website levert geen resultaten op. Meer informatie dan waar op te letten als je huisdieren meeneemt en overlast van ongedierte lijkt er niet te zijn. Of kijken we soms niet goed?

Al op internet gekeken?

We besluiten daarom te chatten met Corendon. Mogelijk dat dit ons kan helpen. We doen ons voor als een mogelijke klant en geven we aan dat we overwegen om met Corendon een reis naar Thailand te boeken. En leggen we uit dat we graag eerst informatie zouden willen ontvangen over het dierenleed op hun vliegbestemming. Of Corendon op de website die informatie heeft staan. Zodat we op de hoogte zijn vanwaar we ter plaatse op moeten letten. We komen in contact met een medewerkster die de vraag snel lijkt op te pakken. Zij antwoordt dat ze het leuk vindt dat we willen reserveren. En dat Thailand een mooi land is. Die reactie verbaast ons want over reserveren hebben we het nog niet gehad. Ook blijkt zij onze vraag niet goed gelezen te hebben want ze noemt dat ze niet kan aangeven op welke website de bewuste informatie te vinden is. En vraagt of we al op internet hebben gekeken. Maar dit was onze vraag niet. Uiteindelijk legt ze ons een website van een reisgids naar Azië voor. Die hadden we zelf ook kunnen vinden. Om vervolgens te berichten: ‘Kan ik u nog ergens mee helpen, met bijvoorbeeld het boeken van de reis?’ Wonderlijk is dat als we op Google het woord ‘dierenleed’ intikken, gevolgd door ‘Corendon’, we wel de nodige informatie te zien krijgen. Maar is die pagina wel van Corendon? En hoe kan het dat deze pagina niet simpelweg te vinden is voor iemand die op de website van Corendon een reis wil boeken?

Reactie en een aantal vragen

Natuurlijk hebben we na deze chatsessie als redactie van Lezerzzz onze bevindingen voorgelegd aan Corendon en hierbij gevraagd om een reactie. Daarnaast zijn er een aantal vragen voorgelegd. Deze reisorganisatie heeft als volgt gereageerd: ‘Wij vinden het goed dat jullie aandacht besteden aan het onderwerp dierenleed op vakantiebestemmingen. Dierenwelzijn is een enorm belangrijk onderwerp. Allereerst is het goed om te weten dat de ANVR (Algemene Nederlandse Vereniging van Reisondernemingen) richtlijnen heeft opgesteld met betrekking tot dierenwelzijn bij excursies en attracties. Voor reisorganisaties geeft dit beleid een richtlijn wat betreft excursies met dieren in de hoofdrol en de vraag of je deze excursies wel of niet in het aanbod moet opnemen.’

Op welke wijze houdt Corendon zich aan de richtlijnen van de ANVR? Kunt u dat uitleggen?

‘Wij houden ons sinds de oprichting van Corendon aan dit ANVR beleid, dat wil zeggen dat onze gasten ervan uit kunnen gaan dat wij geen excursies en attracties aanbieden waarbij dierenleed aan te pas komt. Een voorbeeld hiervan is dat wij geen excursies aanbieden waarbij gasten een ritje kunnen maken op een olifant. Het maken van een olifantenrit is zeker in Thailand, maar ook bijvoorbeeld in Sri Lanka, helaas nog een excursie die door veel toeristen wordt geboekt. Toeristen weten vaak niet dat achter het maken van een olifantenrit allerlei leed verscholen zit. Want voordat een mens veilig op de rug van een olifant kan zitten, moet de ziel van de olifant gebroken worden. Hierbij wordt met veel geweld ervoor gezorgd dat de olifant zich overgeeft aan de wil van de mens. Wij vinden dit bij Corendon verschrikkelijk en daarom bieden wij dit soort excursies niet aan. Daarnaast nemen wij onze verantwoordelijkheid om onze gasten zo goed mogelijk te informeren dat zij ook bij andere excursieaanbieders geen olifantenrit moeten boeken.’

‘Maar los daarvan zijn wij het met u eens dat we op onze website duidelijker over verantwoord toerisme kunnen communiceren.’

Bent u zich ervan bewust dat wat u nu aangeeft zich niet op uw website bevindt?

‘Dit klopt feitelijk niet. Bij ‘Over Corendon’ kun je ‘Duurzaam toerisme’ aanklikken en dan lees je over projecten die wij ondersteunen, waaronder een project wat we straks nog even zullen noemen. Daarnaast kun je onder ‘Corendon inspiratie’ op ‘Verantwoord vakantie vieren’ klikken en daar vind je ook informatie over dierenwelzijn. Wij geven toe: erg goed verstopt, maar het staat er wel.’

Op uw website staat onder het kopje ‘Over Thailand’ de nodige informatie genoemd zoals mystieke tempels, culturele schatten en tropische stranden. Overweegt u om de betreffende informatie niet daaronder te zetten zodat deze toch makkelijker vindbaar is?

‘Wellicht is dit een goed idee voor in de toekomst. We gaan bekijken hoe en waar we de duurzame informatie het best een plekje kunnen geven op onze website. Deze suggestie wordt meegenomen.’

Past u de zoekfunctie aan op het woord ‘dieren’ en de variaties, zodat dit onderwerp automatisch naar boven komt? Nu kan alleen de vakantiebestemming in de zoekfunctie worden ingevuld waardoor deze mogelijkheid niet op uw website werkt.

‘De zoekfunctie op de homepage is echt bedoeld om gasten te laten zoeken naar hun vakantie. Maar bij de veelgestelde vragen bijvoorbeeld, kan er wel op andere woorden worden gezocht. Dit deel van de site wordt ook veel gebruikt en wellicht is dit ook een goede plek om de informatie terug te laten komen.’

Via Google kregen we wel een soort van ‘verborgen’ pagina. Kunt u aangeven hoe dit zit?

‘De link die jullie als hit op Google kregen is een blog die wij hebben geschreven op ons inspiratieblog voor onze gasten en eigen medewerkers. Het inspiratieblog is speciaal opgericht voor blogs over de vakantiebestemmingen die wij aanbieden, om bijvoorbeeld hotels uit te lichten. Maar daarnaast hebben wij ook het blogthema ‘Verantwoord vakantie vieren’ in het leven geroepen om gasten en medewerkers bewust te maken over duurzaamheid tijdens de vakantie. We communiceren dus wel over het onderwerp maar dit moet op een duidelijkere manier een plek op onze algemene website krijgen.’

U heeft het over gasten en medewerkers. Niet over consumenten die overwegen een dergelijke reis te gaan boeken. Die wijze van het vinden van informatie moet toch beter kunnen? Consumenten gaan toch niet googelen op de woorden ‘dierenleed’ in combinatie met ‘Corendon’?

‘Het woord gasten is voor ons synoniem aan het woord consumenten. Als wij het over onze klanten hebben, noemen wij ze gasten. Maar los daarvan zijn wij het met u eens dat we op onze website duidelijker over verantwoord toerisme kunnen communiceren.’

‘Duurzaam toerisme zit verweven in onze hele organisatie, dus de hoeveelheid aan informatie is zeer uitgebreid.’

Overweegt u niet een soort van blok op uw homepage te zetten bij die bestemmingen waar dierenleed voorkomt? Snel bereikbare informatie dus, zodat Google niet nodig is?

‘Zoeken via Google zou in de toekomst niet meer nodig moeten zijn; dan moet de informatie snel en eenvoudig via onze eigen website gevonden kunnen worden. Hoe we dat precies gaan vormgeven en waar we welke informatie gaan communiceren, wordt momenteel bekeken.’

Kunt u concreter zijn als het gaat om ‘in de toekomst’?

‘Wij verwachten dat de webpagina over duurzaam toerisme in het eerste kwartaal van 2018 live staat.’

Hoe uitgebreid zal deze informatie zijn?

‘Op deze webpagina geven wij onze visie weer op duurzaam toerisme, maar ook op duurzaam ondernemen in zijn algemeenheid. Met alle bijbehorende voorbeelden; van energieverbruik tot dierenwelzijn op onze vakantiebestemmingen. Duurzaam toerisme zit verweven in onze hele organisatie, dus de hoeveelheid aan informatie is zeer uitgebreid. De richtlijnen omtrent dierenwelzijn zullen ook duidelijk op de nieuwe webpagina vermeld worden.’

Geldt dezelfde informatie ook voor de vermelding ervan in uw reisgidsen?

‘Wij brengen al een lange tijd geen reisgidsen meer uit. In de eerste plaats omdat we een online bedrijf zijn waar online verkoop bij hoort. Daarnaast was het afschaffen van reisgidsen de juiste beslissing uit duurzaamheidsoogpunt en een mooie manier om kosten te besparen.’

Wij kregen sterk de indruk dat uw medewerker in onze chatsessie niet van alle informatie op de hoogte was en deze ook niet op uw eigen website heeft kunnen vinden.

‘Dat snappen we en we gaan uitzoeken of dit een incident betrof of dat er meer bijscholing nodig is. Wij brengen onze medewerkers zo goed mogelijk op de hoogte over duurzaamheidsthema’s via berichten op ons intranet. Daarnaast hebben wij een intern social media kanaal waarop allerlei leuke initiatieven en weetjes worden geplaatst door medewerkers. Hebben medewerkers vragen, dan kunnen zij die altijd stellen.’

Het hangt dus van de betreffende medewerkers af of zij deze informatie ook daadwerkelijk lezen en in de praktijk brengen. Is dat te peilen? U kiest niet voor een actiever beleid zoals bijeenkomsten voor uw personeel?

‘Wellicht is dit een goed idee voor de toekomst. Tot nu tot hebben we ervoor gekozen om alleen onze reisleiding op de bestemming te trainen over dierenwelzijn, omdat dat de plek is waar de excursies aangeboden worden.’

Op welke wijze is uw personeel ter plaatse op de hoogte van de juiste informatie?

‘Wij trainen onze reisleiding op de bestemming over dierenwelzijn en zij dragen dit over aan onze gasten tijdens de welkomstbijeenkomsten bij aankomst op de vakantiebestemming. Daarnaast staat de informatie over dierenwelzijn ook in het informatieboek voor alle gasten dat in alle hotels ligt die wij aanbieden.’

Hoe gaat u om met excursies en dierenleed in het verre buitenland?

‘Met betrekking tot excursies die wij vanuit Corendon aanbieden hebben wij goed contact met de World Animal Protection en de ANVR. Laatst hebben wij Thailand toegevoegd aan ons vakantieaanbod en hebben wij gekeken welke excursies wij wilden gaan aanbieden. Wij hebben toen bij de World Animal Protection nagevraagd of een specifieke excursie naar een opvangtehuis voor wilde dieren die wij wilden aanbieden wel aan de dierenwelzijnseisen voldoen. World Animal Protection doet veel onafhankelijk onderzoek naar excursies en dierenparken. Dus als zij ons groen licht geven dat de excursie aan de eisen voldoet, kunnen wij het aanbieden.’

‘Want met eigen ogen zien hoe een excursie met dieren in zijn werking gaat, is natuurlijk het allerbeste.’

Overweegt u geen eigen onderzoek te doen door ter plaatse te gaan kijken als u iets nieuws in uw aanbod wilt gaan opnemen?

‘Dat doen we ook. Want met eigen ogen zien hoe een excursie met dieren in zijn werking gaat, is natuurlijk het allerbeste. Voornamelijk onze productmanagers en inkopers komen vaak op de vakantiebestemmingen en zij gaan in gesprek met onder andere hoteliers als een excursie niet voldoet aan onze eisen, maar gelukkig komt dit maar zelden voor.’

Zou u bereid zijn een nadere samenwerking met een of meerdere organisaties aan te gaan om dierenleed op uw vliegbestemmingen te voorkomen en te bestrijden?

‘Dit doen we al. Vanuit de Corendon Foundation ondersteunen wij verschillende projecten waarbij bijvoorbeeld honden en katten worden gesteriliseerd op het Griekse Lesbos waardoor die dieren niet keer op keer jongen krijgen. Daarnaast werken wij samen met de Plastic Soup Foundation om het plastic soup probleem in onze oceanen aan te pakken. Met deze samenwerking zorgen wij ervoor dat er niet meer plastic in zee terecht komt waar dieren in verstrikt kunnen raken. Dit is voor iedereen van belang, voor de dieren zelf uiteraard in de eerste plaats, maar ook voor ons en onze gasten omdat we over tientallen jaren nog steeds van mooie vakantiebestemmingen willen genieten.’

Onder de door u gesteunde projecten staat alleen ‘Animal Guards’ genoemd, waarbij de Stichting Atar een dierenopvangcentrum in Turkije heeft opgezet. Overweegt u dit ook in andere landen te doen? En overweegt u ook om olifantenopvang, bijvoorbeeld in Thailand, te steunen?

‘Jazeker. Wij hebben sinds de oprichting van de Corendon Foundation al meer dan tachtig projecten ondersteund, en daar gaan we mee door. Ook op het gebied van dierenwelzijn.’

Is er enige inzage in de financiële gegevens van de Corendon Foundation voor de consument beschikbaar? Zodat die een beetje een indruk krijgt van de omvang van uw gesteunde projecten?

‘Voor de consument zijn de financiële gegevens van de Corendon Foundation niet beschikbaar. Wel is het mogelijk om de statuten van de stichting op te vragen bij de Kamer van Koophandel, waar de stichting bij ingeschreven staat. Wij vinden het belangrijker om te schrijven over wat er met onze financiële bijdrage is bereikt dan dat wij benoemen hoeveel wij exact hebben gedoneerd.’

Blijf op de hoogte

Wil je ook op de hoogte gehouden worden over hoe reisorganisaties wel of niet hun informatie met betrekking tot dierenleed op hun verre vliegbestemmingen overbrengen op de consument? En wat dat betekent? Lezerzzz is te volgen via verschillende sociale media. Meld je daarvoor aan. Op deze plekken plaatsen we als eerste alle nieuwe doorlinks naar onze artikelen. Of schrijf je hier in voor de mogelijkheid om deze doorlinks per e-mail via de nieuwsbrief toegezonden te krijgen. Dan weet je precies welke reisorganisaties een hart voor dieren uitdragen. Waar nodig, spant de redactie van Lezerzzz zich in om reisorganisaties ervan te overtuigen die essentiële informatievoorziening op hun website alsnog op te nemen of aan te passen.

Gezien de grote hoeveelheid ontvangen reacties kun je niet meer via deze website reageren op dit artikel. Op de sociale media kan dit nog wel.

In het derde deel in deze serie artikelen gaan we verder met onze bevindingen. We doen dat bij FOX Vakanties, dochter van de ANWB, een reisorganisatie met een uitgebreid aanbod van reizen naar verre bestemmingen.

47 Comments

  1. Laat de toeristen toch op eigen benen ! Of leen ze een fiets of step.
    Niet zo een afgebeulde ondervoedde ezel.Aub Corendon,promoot de ezel tochten niet,raadt ze af!

  2. Ik zat ook op een paard in Ethiopie.Maar die moest helemaal een berg op met flink kiezelstenen en rotsen. Hij struikelt steeds.We zijn afgestapt.Ik heb maar even gezegd tegen de beste man dat Europeanen heel erg bezig zijn met dieren wel zijn. En dat dit niet goed voor de paarden is.Hij zou de route veranderen.Mensen in zulke landen zijn zich er niet van bewust.Ook ezels die meer sjouwen dan ze aan kunnen.Het zou fijn zijn als er voorlichting werd gegeven over dieren wel zijn.

  3. Dat dit nog gebeurd in 2017. Schande dat dit nog niet verboden is zijn ze blind dat ze niet zien dat deze beesten oververmoeid en mischien wel ziek en zwak zijn om dit nog te doen brrr

  4. Vreselijk ,er is zoveel dierenleed in de wereld .In die landen is totaal geen respect voor dieren ,ze worden voor alles gebruikt .Zo wreed ,bah .

  5. Afschaffen alle dieren attracties die alleen leuk voor mensen zijn maar een kwelling voor de dieren. Waarom stopt niemand dit.

  6. Die volk daar hebben geen begrip en gevoel in hun donder denken alleen maar aan geld. En niet aan hoe die dieren zich voelen. Ze moeten zich schamen en ook de mensen die daar nog op durven te rijden of mee op de foto gaan. Trieste mensen. Allemaal harteloos en ego’s.

  7. Santorini? Vroeger zag ik dikke mensen op zo’n ezeltje zitten. Ga lekker zelf klimmen zei ik dan wel eens. Zo erg!

  8. Wat zielig,maar wat ik niet snap toen wij met een boottocht daar waren dat zoveel mensen er gewoon op gaan zitten wie is nu de schuldigen,

  9. Afschaffen, alle ritjes met ezels, olifanten, selfies met gedrogeerde tijgers in Thailand, alles! En de Reisorganisaties mogen hier weleens wat meer aandacht aan geven in hun info! Corendon bv.

  10. Walgelijke mensen die dit doen arme diertje stopdit dierenmishandeling walgelijke praktijken stopdit dierenmishandeling.

  11. Niet meer heen gaan, ze moeten eerst de dieren met respect behandelen. Zulke landen moeten het toch van de toeristen hebben,als we niet meer komen,moeten ze wel stoppen met dierenmishandeling!!!!!!!!!!!!! Laat de toeristen de natuur zien,er zijn genoeg andere excursies te doen,maar laat de dieren met rust, dieren hebben zelf geen stem,wij moeten voor ze opkomen!!!!!!

  12. Was vroeger al met die ezeltjes vreselijk altijd meelij met de dieren maar ja de toeristen willen op een ezel zich vermaken mensen denk eens na pure mishandeling van de dieren.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*