Reizen met de FlixBus van Den Haag naar Antwerpen in bijna vijf uur

Als je de tijd volledig aan jezelf hebt, is reizen met de FlixBus geen slechte keuze. Gezien de lage prijs en het comfort wat je aan boord wordt geboden, is het best een alternatief boven de eigen auto of de trein (foto: Lezerzzz).

Van onze redactie – Ooit van de FlixBus gehoord? Geen ronkende stadsbus of oude rammelbak, maar een groene, luxe touringcar. Niet zelf achter het stuur hoeven te kruipen van je eigen auto of lange tijd staan weg te tochten op een koud perron omdat er weer eens een vertraging met jouw trein is? Lezerzzz stapte in bij deze Europese aanbieder van intercitybussen en reisde voor nog geen tien euro naar hartje Antwerpen. Hoe waren de bevindingen?

FlixBus is in 2013 gestart en werd opgericht door André Schwämmlein, Jochen Engert en Daniel Krauss. Het bedrijfsmodel behelst een internationaal mobiliteitsplatform dat samenwerkt met busbedrijven in geheel Europa. Die bedrijven hebben de verantwoording voor het exploiteren van de routes. FlixBus regelt de vergunningen, netwerkplanning, marketing en sales en het pricing. Ook dichtbij huis. Zo rijden de bussen naar bepaalde bestemmingen in Nederland en België. Waren we met de trein naar Antwerpen afgereisd, dan had het ons meer geld gekost en zou het met het comfort ook een stuk minder gesteld zijn geweest. Wil je onderweg alleen maar naar buiten staren of is naar muziek luisteren op je koptelefoontje nog niet eens zo’n slecht idee? Passagiers voor ons bekijken een film op hun eigen laptop. De meeste mensen om ons heen liggen al snel tijdens de rit te slapen. Het kan als je met de FlixBus gaat.

Tickets en identiteitsbewijzen

De felgroene bus weten we makkelijk te vinden op het Centraal Station in Den Haag. De chauffeur is een wat oudere man. Hij stelt de navigatie in. Half twee die middag is het vertrek, waarbij een aankomsttijd van kwart voor vier op het Centraal Station Antwerpen wordt aangehouden. En die vertrektijd kiezen we bewust zodat we nog voor de drukte van de spits op de plaats van bestemming hopen te zijn. De chauffeur checkt de tickets en identiteitsbewijzen voordat je instapt. Het is best wel comfortabel reizen op deze manier. Want binnen luttele minuten zitten we op de snelweg. De bus zit verre van vol. Dan moet zo’n ritje toch bijna een verliesgevende zaak zijn, vragen we ons serieus af.

Toch maar mooi in je eentje

Bij de tussenstop op het Centraal Station Rotterdam raakt de bus half vol. Er ontstaat een discussie tussen een passagier en de chauffeur. Er kan geen paspoort of identiteitskaart worden overhandigd, maar wel een verblijfsvergunning. De man raakt geïrriteerd, mag mee, maar was hij naar Parijs gereisd, dan had hij niet meegekund, probeert de chauffeur hem op een nette manier uit te leggen. Met een verblijfsvergunning kan enkel worden aangetoond dat je in Nederland rechtmatig verblijf hebt. Het is dan ook geen geldig reisdocument. En als chauffeur sta je op zo’n moment toch maar mooi in je eentje de gestelde regels te verdedigen. Hopend dat discussies niet escaleren. Al met al kost het rijden via Rotterdam ons drie kwartier.

Zittend moeten plassen

Direct na de tussenstop somt de chauffeur de huishoudelijke regels door de intercom op. Over dat bij het niet dragen van de gordel de boete voor de passagier is en hoe je om moet gaan met je afval. Aandacht is er ook voor de toilet die zich in de bus bevindt. Dat mannen zittend moeten plassen en het niet de bedoeling is om van de toilet een badkamer te maken. Daar heeft hij gelijk in, maar waarom zijn er geen plastic brilbeschermers in zo’n toilet beschikbaar? De hygiëne is op deze wijze erg ver te zoeken. En vraagt hij de passagiers bij een tussenstop niet tijdelijk de bus te verlaten om te gaan winkelen. Want voor je het weet, is de bus weg en sta je ergens alleen. Zoals hij het naar het Engels tracht te vertalen: ‘You don’t see your bus meer, he is gone!’

Stopcontacten binnen handbereik

Eigenlijk is de mate van comfort mede afhankelijk van de passagiers om je heen. Een constant rochelend iemand naast je of een schreeuwend kind in het gangpad, doet je achter de oren krabben om zo’n reis op deze manier de volgende keer nog wel te maken. En oponthoud kan altijd buiten de schuld van de busmaatschappij ontstaan. Files en zelfs technische mankementen zijn nooit uitgesloten. Aan het (deels groene) interieur van de bus zal het niet liggen. Luxe stoelen, voldoende opbergruimte boven je, gordijntjes die je kunt sluiten, stopcontacten binnen handbereik (waar we onze stekker van de laptop met geen mogelijkheid ingestopt krijgen) en redelijke beenruimte is aanwezig.

Heftige noodstop

De rit verloopt wat ons betreft voorspoedig. Maar eenmaal op de snelweg in België, moet er een heftige noodstop worden gemaakt voor een wegafsluiting. Onze zware tas vliegt op de grond. Passagiers schrikken wakker. Goed dat we zelf in de gordels zitten. Achter ons verwachten we klappen, die wonderwel niet komen. Het gaat maar net goed. Een motoragent blijkt midden op de snelweg te staan om het verkeer één kant op te sturen. De verkeerschaos is compleet. Een schreeuwende ambulance schiet de bus voorbij. Dit flinke remmen was niet nodig geweest. Onze buschauffeur had de naderende file eerder aan moeten zien komen. Een tweetal vrachtauto’s blijken op de E313, ter hoogte van Massenhoven, op elkaar te zijn gebotst waardoor het verkeer richting Antwerpen volledig vast is komen te staan.

Een en al onduidelijkheid

We belanden in de havens en kunnen ons niet herinneren dat we dit als een bestemming hadden geboekt. Er is geen doorkomen meer aan. Passagiers beginnen te zuchten, een enkeling loopt gefrustreerd naar de chauffeur, alsof die er wat aan kan doen. De chauffeur roept door de intercom verschillende aankomsttijden. Maar het blijkt een en al onduidelijkheid te zijn hoe laat we nu werkelijk in Antwerpen zullen aankomen. De door FlixBus beloofde aankomsttijd wordt door deze omstandigheden natuurlijk niet gehaald. We doen er bijna vijf uur over om in Antwerpen te komen. Opgelucht stappen we uit. De FlixBus rijdt door naar Parijs. Maar wacht even… een buschauffeur mag toch maar een maximale rijtijd zonder onderbreking van 4,5 uur hebben? Hierna had 45 minuten moeten worden gerust. Hoe zit dat?

Eindeloze discussies

De volgende dag rijden we terug met de FlixBus om te zien of vertraging eerder regel dan uitzondering is. We krijgen bijtijds een tweetal berichten op onze telefoon waaruit blijkt dat de bus een uur later komt. Uiteindelijk rijden we anderhalf uur verder dan was afgesproken weg uit Antwerpen. Met dezelfde chauffeur als op de heenreis. Die we er moe uit vinden zien. Opnieuw zijn er voor vertrek weer eindeloze discussies tussen passagiers met een verblijfsvergunning en de chauffeur. Passagiers houden vol wel met zo’n document mee te kunnen. De chauffeur geeft aan ze nog mee te nemen, maar wel op eigen risico. Acht van de tien chauffeurs van de FlixBus zouden zo’n geval hebben geweigerd, geeft de chauffeur aan. De bus zit dit keer zowel beneden als boven flink vol. Geen welkomstpraatje dit keer. En dus ook niet de waarschuwing om je gordels om te doen. Wel nodig, want nabij Rotterdam wordt er opnieuw een noodstop op de snelweg gemaakt. We beginnen nu toch te twijfelen of de vermoeidheid van de chauffeur niet een rol aan het spelen is. Overigens ontvangen we enkele dagen na onze reis een kortingsbon van 20% voor een volgende reis. Als excuus.

Beoordeling FlixBus

Als je de tijd volledig aan jezelf hebt, is reizen met de FlixBus geen slechte keuze. Ook bussen hebben last van verkeersdrukte en files. Gezien de lage prijs en het comfort wat je aan boord wordt geboden, is het best een alternatief boven de eigen auto of de trein. Al maken we ons wel zorgen over of chauffeurs niet snel oververmoeid raken met zo’n baan. We hebben in ons geval vragen over de naleving van de rijtijdenwet. Onderweg even je benen strekken bij een wegrestaurant, kan niet. Naar de toilet gaan tijdens het rijden is een hachelijke onderneming en niet hygiënisch. In ons geval zat de deur gedurende de gehele terugreis door onverklaarbare redenen op slot. Neem wat mee om de reistijd wat aangenamer te maken, zeker bij langdurig oponthoud. Een compliment voor chauffeurs in moeilijke omstandigheden. Je moet niet alleen je hoofd bij de weg houden, maar ook de passagiers tevreden proberen te stellen. Misschien een idee om op de reisticket van de bus in vette letters te zetten dat een verblijfsvergunning geen geldig document is om de grens mee over te reizen? Het voorkomt oponthoud voor andere passagiers die wel beschikken over de juiste papieren.

FlixBus is door Lezerzzz gevraagd om een reactie op dit artikel. Deze heeft als volgt gereageerd: ‘Alle dienstregelingen zijn gepland volgens de wettelijke voorschriften van rij- en rusttijden. Wij zorgen ervoor dat onze partnerbedrijven deze voorschriften op een strikte manier naleven. Met behulp van regelmatige trainingen worden de bestuurders bijgeschoold met betrekking tot alle wettelijke veiligheidsvoorschriften. Bij verkeersopstoppingen of storingen op de route kunnen de bestuurders 24 uur per dag op onze centrale terugvallen en hierbij om hulp vragen. Wat betreft de ID-controle van de passagiers werken we nauw samen met de autoriteiten en kijken we op dit moment naar oplossingen om dit proces eenvoudiger te maken en de regels duidelijker te communiceren voor onze chauffeurs en passagiers.’

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*