Stalen zenuwen nodig bij theatershow ‘House of Horror’ van Hans Klok

Hans Klok mag al jaren tot de artiesten op wereldniveau worden gerekend. Deze show weet alle illusiegrenzen te overschrijden (foto: Stardust Theatre).

Van onze redactie – Razendsnel, spectaculair en bloedlink. Hans Klok weet op een indrukwekkende wijze met zijn theatershow ‘House of Horror’ een avondje theater om te toveren tot een verpletterende gebeurtenis. Zijn publiek moet daarbij wel over stalen zenuwen beschikken. Lezerzzz ging naar theater Carré in Amsterdam om dit zelf te ervaren.    

Kroonluchters flikkeren, geesten dwalen over het toneel. In de loge schiet een in het zwart geklede vrouw achter een gordijn. Ergens klinkt het klaaglijk gehuil van een baby. Vanuit de catacomben trekt een akelige mist omhoog. Grote Illusionisten uit het verleden zijn op zoek naar Hans Klok! Zij dulden hem niet in hun magische cirkel en willen alleenheerser blijven in hun ondoorgrondelijke rijk vol geheimen. Maar Hans is niet bang voor zijn rivalen. Gesteund door zijn mysterieuze bruiden gaat hij de strijd aan met de legendarische grootmeesters van weleer. De kaarten worden geschud en hoe! In een spel dat zijn weerga niet kent wordt hij voortdurend belaagd door zijn bloeddorstige achtervolgers. Steeds neteliger worden de situaties waarbij zelfs de hulp van zijn circusvrienden onontbeerlijk is om hem te redden uit de klauwen van zijn demonen. Wie wint dit macabere spel?

Onuitputtelijke dosis energie

Het is slechts een korte omschrijving van wat je als publiek te wachten staat in ‘House of Horror’. En dat is veel! Hans Klok mag al jaren tot de artiesten op wereldniveau worden gerekend. Als kind kreeg hij op zijn tiende verjaardag een goocheldoos cadeau en begon hij met optredens op verjaardagsfeestjes van vriendjes en vriendinnetjes. Het is slechts het prille begin van een lange en uiterst succesvolle carrière. Maakt zich er in zijn shows nooit gemakkelijk vanaf. Niets is teveel. Je moet over een onuitputtelijke dosis energie beschikken om optredens in zo’n oneindig hoog tempo neer te kunnen blijven zetten. Als een wervelwind. Ook nu weer. Zijn theatertour is lang, ook in Duitsland, zonder zichzelf even tussendoor rust te gunnen.

Mystieke wereld

In tal van nieuwe illusies zien we hoe deze onverschrokken illusionist de strijd aangaat. Het publiek, voor wie eveneens een actieve rol is weggelegd, ontdekt in deze griezelversie een totaal nieuwe Hans Klok. En maakt hij indruk met kleinere trucs zoals die met speelkaarten, een bewegend doekje en metalen ringen die op allerlei manieren in elkaar gestrengeld raken. Doe het hem maar eens na! De nieuwste technieken op het gebied van licht en geluid in combinatie met grote videoschermen laten decors er griezelig echt uitzien. Effecten komen op deze wijze volledig tot hun recht. Het publiek wordt meegezogen in een mystieke wereld waarin niets is wat het lijkt. Deze show weet alle illusiegrenzen te overschrijden. Horrorfans van jong tot oud worden op hun wenken bediend met freakachtige wezens als vampiers, heksen, trollen en andere onaardse creaturen.

Levensgrote cirkelzaag

Hans doet het publiek verbazen als zijn romp en benen van elkaar worden gescheiden en beide gedeelten zich zelfs afzonderlijk van elkaar over het toneel weten te verplaatsen. Tussendoor wordt een levensgrote cirkelzaag over het toneel gereden. Metershoge scharen worden in gereedheid gebracht. Om een hartverzakking van te krijgen. Maar er gebeurt nog meer waar we niets van begrijpen. Zo wordt hij horizontaal gestrekt op een spies geregen die vervolgens plotseling recht door zijn lichaam schiet. Hans wordt zelfs onder een grote guillotine gelegd waarbij we zijn hoofd toch echt naar beneden zien rollen. Je moet bijna stuntman zijn om zoiets te kunnen. Zien we hem na iedere truc nog wel terug, vragen we ons voortdurend af. Zelfs een rijkelijk uitgevoerde verbanddoos zal geen hulp meer kunnen bieden als er onverhoopt toch iets mis zou gaan. Want hoorde dat, dat en dat… nu wel of niet bij de show? Ontelbare keren worden allerlei personen in een kist gestopt om die binnen luttele seconden te laten verdwijnen. Het doorboren ervan met vele zwaarden is daarbij geen uitzondering. En hoe kan het dat een vrouw horizontaal in het luchtledige op waterstralen kan blijven liggen? Daarnaast zorgen sterke gastoptredens in de show voor de nodige afwisseling.

Macabere geesten

Door zijn theatershow heen spreekt Hans zijn publiek regelmatig toe. Doet dat op een ontspannen en prettige manier. Want het gaat niet alleen maar om de trucs. Het verhaal wat je als artiest wilt vertellen is net zo belangrijk. Hans moet daarnaast over een uitstekende conditie beschikken, want hij is nooit buiten adem. Bijzonder is wat hij vertelt over Harry Blackstone. Deze wist met een gloeilamp iedereen zeer te verbazen. Brandend zweefde de lamp over het podium en over het publiek. En haalde hij zelfs een ring om de gloeilamp heen. Zijn woorden ‘Look, but don’t touch’ werden legendarisch. In deze show herhaalt Hans deze truc. Centraal in de show staat het feit dat hij het heeft aangedurfd om het ‘House of Horror’ van de illusionist Alfred Cordoni binnen te gaan. En dat levert het nodige spektakel op. Deze illusionist wist beroemde goochelaars in zijn kasteel te ontvangen, hun trucs te stelen om ze daarna levend te begraven. En die macabere geesten dwalen nog steeds door het spookhuis rond. In het Magische Boek staan al die geheimen van de trucs genoemd. En het is geen eenvoudige opgave om dit boek in handen te krijgen. De laatste act in ‘House of Horror’ is een race tegen de klok. Hierbij moet Alfred Cordoni worden verslagen. En dat gaat niet zonder slag of stoot. Vlot komen alle trucs nog een keer voorbij. Wat een ultieme sensatie!

Voor het volledige overzicht van de theaters waar Hans Klok met zijn ‘House of Horror’ te zien is, kun je kijken op de website www.hansklok.nl.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*