Trans-Atlantische cruise loopt uit op een drama, nu dan maar naar de rechter?

Over de slechte staat van het schip wordt geoordeeld dat dit allemaal wel meevalt, aldus de rederij. Het heeft een geslaagde vakantie in ieder geval geenszins in de weg gestaan (foto: Lezerzzz).

01-08-2017 | Mr. Eef Ong – Denk je aan een cruise, dan denk je aan rijkdom, luxe en ongestoord van je vakantie genieten. Palmbomen, helderblauw water, warme zonnestralen en nippend aan een glas met een felkleurige cocktail. Bij een 82-jarige mevrouw die een prachtige cruise denkt te hebben geboekt, loopt dat beduidend anders af dan gedacht. De rederij hecht maar weinig waarde aan haar klachten. Wat nu?

Altijd hard gewerkt. En gespaard. Als klein meisje droomde ze al om een prachtige cruise te maken. Nu deze mevrouw eenmaal een hoge leeftijd heeft bereikt, wil ze eindelijk die droom gaan waarmaken. Dat doet ze door bij een buitenlandse rederij voor een Trans-Atlantische cruise van vier weken te kiezen. Met alles erop en eraan. Het fantastische beeld ziet ze al helemaal voor zich: het aan boord stappen en op unieke wijze genieten van zonovergoten bestemmingen. Ze kiest voor het meest uitgebreide pakket. Haar spaargeld uitgeven kan ze immers maar één keer. Nadat ze heeft geboekt, staat er niets meer in de weg.

Vijf uur later

Het schip beschikt over veel buitenruimtes. Hier kan ze naar hartenlust genieten van het lekkere weer en de vele uitzichten. Binnen hoeft ze zich eveneens niet te vervelen. Zo zijn er bars, restaurants, een theater, casino en discotheek. Wel valt het haar op dat het schip niet meer zo nieuw is. Veel roest, afbladderende verf en allerlei andere gebreken. Ze neemt zich voor om haar plezier hier niet door te laten bederven. Toch begint haar teleurstelling al bij het feit dat de immens grote boot vijf uur later vertrekt dan normaal. Volgens haar zou ze hiervoor een schadevergoeding moeten krijgen zoals ook bij luchtvaartmaatschappijen het geval is. De rederij is die mening niet toegedaan omdat mevrouw gewoon van alle faciliteiten op het schip gebruik heeft kunnen maken. Of het schip daarbij nu wel of niet aan het varen was, is niet aan de orde. Los daarvan is er volgens de rederij sprake van overmacht. Mevrouw kan zich hier duidelijk niet in vinden. Volgens haar zijn er door de slechte staat van het schip allerlei technische storingen veroorzaakt. En dat is te wijten aan de rederij, namelijk onvoldoende onderhoud. Het wordt nog teleurstellender als ze meedoet aan de bingo die op de eerste avond van haar reis wordt georganiseerd. Doordat ze wat dovig is, hoort ze een aantal nummertjes niet die worden afgeroepen. Hierdoor grijpt ze naast de grote prijs, een dinercheque van een paar honderd euro. Als de crew haar beklag aanhoort, krijgt ze als goedmakertje een plant. Meer kunnen ze niet voor haar doen.

Schadevergoeding

Alles bij elkaar opgeteld, geeft deze mevrouw aan dat ze niet heeft kunnen genieten van haar cruise. Ze vindt dat de staat van het schip zo slecht was dat deze in zijn geheel niet voldeed aan de gestelde verwachtingen. De foto’s in de reisgids zagen er beduidend anders uit. Ze wil dan ook het geheel betaalde bedrag van € 12.744,60 terug. Maar de rederij is van mening dat ze alles in het werk hebben gesteld om het haar naar de zin te maken. Over de slechte staat van het schip wordt geoordeeld dat dit allemaal wel meevalt, aldus de rederij. Het heeft een geslaagde vakantie in ieder geval geenszins in de weg gestaan. Als mevrouw eenmaal thuis is, legt ze opnieuw haar beklag neer bij de rederij. Dat doet ze nu schriftelijk. Bestaat er niet zoiets als garantie? Mevrouw heeft toch vaak genoeg geklaagd. Ze wil daarom nu naar de rechter om haar geld terug te krijgen. Maar biedt dit nog wel enige kans van slagen?

Het antwoord van mr. Eef Ong

De reisorganisator moet de reisovereenkomst uitvoeren op een wijze die overeenkomt met de redelijke verwachtingen van de reiziger. De verwachtingen die een reiziger mag hebben, hangen vooral af van (1) de informatie die in de reisovereenkomst staat, (2) wat er in de brochure van de reisorganisatie staat en (3) wat de reisorganisatie verteld heeft.

Gederfd reisgenot Is de reisorganisator tekortgeschoten in de uitvoering van de reisovereenkomst en valt dit haar te verwijten? Dan kan je recht hebben op een schadevergoeding alsmede een vergoeding voor gederfd reisgenot. Een vergoeding voor gederfd reisgenot ontvang je omdat de vakantie door de klachten minder leuk is geweest. De maximale vergoeding voor gederfd vakantiegenot is één maal de reissom. Dit maximum wordt zelden uitbetaald. Er kan, als daar reden voor is, zowel een vergoeding voor gederfd vakantiegenot als een vergoeding van extra kosten gevorderd worden. Let wel: de tekortkoming moet de reisorganisator wel echt te verwijten zijn. Overmacht valt de reisorganisator niet te verwijten. Dat er sprake is van overmacht, moet door de reisorganisator bewezen worden.

Schriftelijk klachtenrapport Voldoet de vakantie niet aan je verwachtingen? Dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk klaagt bij het aanspreekpunt ter plaatse. Dit is meestal de reisleider of hostess. Zorg dat er een schriftelijk klachtenrapport wordt opgemaakt. Maak indien mogelijk tevens foto’s of filmpjes zodat je bewijs hebt van je klachten. Geef de reisorganisatie altijd de gelegenheid om de klacht op te lossen en geef daarvoor een redelijke termijn. Houd in de tussentijd de schade zoveel mogelijk beperkt. Wordt een deugdelijk oplossing ter plaatse niet gevonden, dien dan binnen één maand (tenzij in de algemene voorwaarden een andere termijn wordt genoemd) na terugkomst een schriftelijke klacht in bij de reisorganisator. Komen partijen er dan nog niet uit, dan kun je naar de Geschillencommissie Reizen, indien de reisorganisator daarbij is aangesloten, of naar de rechter stappen.

Reisovereenkomst De mevrouw in bovenstaand verhaal heeft geen fijne vakantie had, dat is duidelijk. Maar of de vakantie niet voldoet aan de reisovereenkomst is de vraag. Zij heeft de juiste handelswijze gehanteerd, namelijk direct ter plaatse een klacht ingediend. Ik vraag mij echter af of haar klachten voldoende zijn om vergoeding voor gederfd vakantiegenot te rechtvaardigen. Een en ander is afhankelijk van hetgeen er in de reisbrochure staat. Is er bijvoorbeeld geadverteerd met een gloednieuwe boot in de reisgids, dan heeft haar vordering een grotere kans van slagen nu blijkt dat het schip oud en versleten is. Maar ziet het schip er op de foto’s in de brochure hetzelfde uit als ‘in het echt’ dan is het weer een ander verhaal. Ook de prijs is van invloed, bij een dure cruise mag je andere verwachtingen hebben dan goedkope. Uiteindelijk zal het de rechter of de Geschillencommissie zijn die bepaalt of de reis heeft voldaan aan de reisovereenkomst. Zoals vaak in het recht hangt alles af van de specifieke feiten en omstandigheden van het geval. Ik ben echter bang dat de ‘bingo-problemen’ te klein zijn om voor een vergoeding in aanmerking te komen.

Vertraging Voor wat betreft de vertraging, ingevolge EU regels kun je, net zoals bij vertraagde vluchten, recht hebben op een vertraging bij een boot. Passagiers hebben voortaan in de hele EU recht op een gedeeltelijke teruggave van hun geld als een veerboot of cruiseschip meer dan anderhalf uur is vertraagd of geannuleerd. De wetgeving geldt overigens niet voor passagiers die reizen met schepen met een vergunning om tot twaalf passagiers te vervoeren; met schepen waarvan de voor de bedrijfsvoering van het schip verantwoordelijke bemanning uit ten hoogste drie leden bestaat of die voor de dienst in totaal minder dan vijfhonderd meter voor een enkele reis afleggen, op excursies en toeristische trips of met schepen die niet mechanisch worden voortgestuwd. Mevrouw zou dus wel iets kunnen doen naar aanleiding van de vertraging.

Mr. Eef Ong van Claassen Advocaten gaat voor Lezerzzz regelmatig in op zaken die in de vrije tijd zomaar zouden kunnen gebeuren. Loop je aan tegen juridische vragen en/of problemen? Dit kantoor staat je graag bij. Kijk voor meer informatie op de website www.claassenadvocaten.nl of neem op werkdagen tijdens kantooruren contact op, telefoon 040-2448970. De personages en gebeurtenissen in dit artikel zijn fictief. Elke overeenkomst met wel of niet bestaande personen en/of situaties, berust op louter toeval.

Be the first to comment

Leave a Reply