Verbazingwekkende prestaties bij Het Grootste Zwanenmeer ter Wereld

Het is duidelijk dat China zich op het gebied van het klassieke ballet tot de absolute wereldtop mag rekenen. Het Shanghai Ballet verdient een dikke pluim (foto: Stardust Theatre).

Van onze redactie – Je hoeft niet van klassieke muziek en van ballet te houden om er toch van te kunnen genieten. Want iedereen raakt onder de indruk van de meest verrassende danssensatie afkomstig uit China. Dat is zeker! Het Grootste Zwanenmeer ter Wereld heeft voor een beperkte periode haar vleugels uitgespreid in verschillende achtereenvolgende theaters in Nederland. Lezerzzz bezocht een van de voorstellingen in Carré in Amsterdam.

Ballet is een vorm van theater waarbij dansen als het voornaamste medium geldt. Dat ballet verre van saai is, is nu voorgoed bewezen. Sterker nog, verbazingwekkende prestaties welke zijn verheven tot pure kunst, in combinatie met een prachtige omgeving en uitgekiende belichting op het toneel. Dat is in het kort een omschrijving van wat je kunt verwachten. In twee uur en veertig minuten, inclusief pauze, wordt het publiek continue verrast door een danssensatie die zijn weerga niet kent. Op initiatief van Stardust Theatre, producent van dit indrukwekkende balletfeest, heeft de Engelse topchoreograaf Derek Deane diens prachtige versie van Het Grootste Zwanenmeer ter Wereld opnieuw ingestudeerd met het Shanghai Ballet. En naar Nederland gehaald. Het mag duidelijk zijn dat deze vorm van ballet een dansvorm betreft waar zeer hoge eisen aan worden gesteld. Waar een jarenlange training aan vooraf is gegaan om de techniek optimaal te kunnen beheersen. Dat soort oefeningen doe je niet even op een zondagmiddag ergens in een zaaltje achteraf.

Om de tuin geleid

Met dat gegeven in het achterhoofd, zou je door al dat moois bijna het verhaal vergeten waar het om draait, want het gaat over prins Siegfried en zwanenkoningin Odette. Heel kort samengevat ontmoet de prins een vrouw in een witte zwanengedaante. Hij verliest zijn hart, maar wordt misleid door haar zwarte evenbeeld, tovenaarsdochter Odile. Ook haar weet hij eeuwige trouw te zweren, waardoor hij alleen nog in de dood kan samenzijn met zijn witte beminde. Ook al heb je je niet verdiept in het verhaal, het blijft een belevenis om de voorstelling te bekijken. Derek Deane is bepaald geen onbekende in de danswereld en kan rustig een expert op dat gebied worden genoemd. Als solist stond hij op de planken met Rudolf Nureyev en Margot Fonteyn. Werkte samen met choreografen als Sir Frederick Ashton en Kenneth MacMillan. Al die ervaringen uit die tijd heeft hij kunnen gebruiken in deze versie van Het Grootste Zwanenmeer ter Wereld. Volgens hem is muziek de basis van alles wat bij klassiek ballet om de hoek komt kijken: ‘Als dat samen gaat, ontstaat er een magie die ontroert en je hart raakt.’ Met het English National Ballet wist hij een enorme reputatie op het gebied van grote arenaproducties op te bouwen. Zo was zijn Zwanenmeer onder meer te bewonderen in The Royal Albert Hall in Londen, waar het week na week zo’n vijfduizend bezoekers per voorstelling trok.

Verstilde tableaus

Maar een arenaproductie is natuurlijk nog geen theaterversie. En moest er voor deze huidige productie dus een vertaalslag gemaakt worden. En dat vereiste de nodige vindingrijkheid in de choreografie. Bepaald geen sinecure! Wekenlang verbleef Derek in Shanghai om samen met het honderdkoppige gezelschap zijn versie van deze theaterproductie zich volledig eigen te maken. Hij omschrijft het op een treffende wijze: ‘Het zijn als het ware grote schilderijen van Degas, waarbij de verstilde tableaus telkens weer tot leven worden gewekt.’ En dat beeld klopt helemaal. De diepte die daarbij in de decors is gebracht, bijna driedimensionaal, blijft gedurende de gehele voorstelling een waar genot om te aanschouwen. Het zouden meer zwanen zijn, dan je kunt tellen. Althans, dat is wat er in de aankondigingen van deze theaterproductie wordt gezegd. Dat is natuurlijk bedoeld met een knipoog, want het zijn er achtenveertig. En als je ze bewust niet telt, lijken het er oneindig veel. De bewegingen van de danseressen zijn werkelijk subliem en tegelijkertijd bijna onvoorstelbaar te noemen. Met veel discipline, soepelheid en gevoel voor perfectie weten zij die volledig synchroon neer te zetten waardoor het lijkt alsof je één lichaam ziet. Als een betoverend plaatje. Wat moet er met zo’n grote groep mensen oneindig veel zijn geoefend om dit voor elkaar te krijgen!

Duizelingwekkende effecten

Menig keer wordt er gezorgd voor duizelingwekkende effecten als de zwanen zich in lange rijen, in allerlei kringen en zich in hoge vaart geruisloos over het toneel bewegen. Ondanks dat de danseressen natuurlijk gewend zijn om dergelijke bewegingen uit te voeren, blijft het niet eenvoudig om op deze wijze stabiel op het toneel te blijven staan. Nergens, op geen enkel moment, raakt er ook maar eentje uit balans. We zijn ons er goed van doordrongen dat er vaak wordt gebalanceerd op de toppen van de tenen, zeg maar: dansen op spitzen. Sierlijk bewegen op een lichte manier lijkt simpel, maar valt in de praktijk vies tegen. Het is duidelijk dat China zich op het gebied van het klassieke ballet tot de absolute wereldtop mag rekenen. Het Shanghai Ballet verdient een dikke pluim. Je maakt met Het Zwanenmeer een avond ballet mee zoals je zelden meer zult beleven. Stardust Theatre mag terecht trots zijn op het feit dat ze deze productie binnen hebben gehaald en voor het Nederlandse publiek zichtbaar hebben gemaakt.

Voor het volledige overzicht van de theaters waar Het Grootste Zwanenmeer ter Wereld te zien is, kun je kijken op www.stardusttheatre.nl.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*