Wereldkerstcircus in Carré: programma vol spanning, schoonheid en sensatie

Housch-ma-Housch is vooral uniek in zijn optredens. Een moderne clown met hoge kwaliteiten (foto: Stardust Theatre).

22-12-2017 | Richard Helwig – Wie denkt dat circus in Nederland is uitgestorven, heeft het toch echt mis. Jaar op jaar weet het Wereldkerstcircus in Carré een bijzonder groot publiek te trekken waarbij wereldnummers in een hoog tempo in de piste worden neergezet. Een avondje uit voor het hele gezin waar je meer dan graag op terugkijkt. Lezerzzz bezocht de première in Amsterdam en kwam tot de conclusie: dit is topcircus. 

Carré is onlosmakelijk verbonden met circus. Vanaf 1879 werden er op deze locatie al wintervoorstellingen gegeven. Dat gebeurde in een tijdelijk, houten gebouw met een voorgevel van steen, op het huidige Weteringscircuit. Het uiteindelijke Carré werd eind december 1887 geopend. Aanvankelijk was dit theater alleen in gebruik voor circusvoorstellingen in de wintermaanden. Vanaf 1893 vonden er ook variétévoorstellingen plaats. In 1979 kwam het circus terug met het Russisch Staatscircus. Clown Popov werd legendarisch. Het kerstcircus was vanaf 1985 een groot succes. Circus Knie met zijn vermaarde paardendressuur wist grote bekendheid in Amsterdam te bewerkstelligen.

Een enorme uitdaging

Tegenwoordig is het Wereldkerstcircus in Carré al lange tijd het beste programma in Nederland en met ruim 50.000 bezoekers in korte tijd ook het meest bezochte. Iedereen die bij de totstandkoming betrokken is, weet dat de verwachtingen van het publiek altijd hooggespannen zijn. Duidelijk mag zijn dat het voor de organisatie een enorme uitdaging is om hier ieder jaar (dit keer voor de 33e keer!) aan te voldoen. Vele bekenden uit de radio- en televisiewereld komen er graag naar toe. En dit keer staan we toevalligerwijs voor aanvang even snel op het toilet met André van Duin die dit circus ook graag in zijn vrije tijd bezoekt. Het is bijna niet te omschrijven wat je in drie uur tijd, inclusief een korte pauze, te zien krijgt. Het is een programma vol spanning, schoonheid en sensatie, waarin de absolute wereldtop verenigd is. Een dergelijke circus zie je zelden. Wilde dieren zijn de tent uit verbannen, maar eerlijk is eerlijk, het publiek komt niets tekort.

Uiterst strakke werkwijze

Wat opvalt is dat het Wereldkerstcircusorkest, onder leiding van Ruslan Fil, een muzikale inzet levert die volledig bij zo’n happening past. De invloed op de beleving van het publiek is hierdoor groot. Dat geldt eveneens voor de presentatie van de show die in handen ligt van Tony Wilson. Hij doet het als spreekstalmeester prima, op een nostalgische manier, waarbij hij alles uit het blote hoofd weet te vertellen. Maar ja, ook achter de schermen wordt er keihard gewerkt door de mensen die, vaak in het donker tussen de acts door, razendsnel materialen moeten neerzetten en weghalen. Het kan niet anders dan dat hier een uiterst strakke werkwijze op is losgelaten waar van tevoren goed over is nagedacht. Onze plaatsen zijn op het balkon, bijna tegen het dak van Carré aan. Dat zijn letterlijk en figuurlijk plaatsen op hoogstaand niveau want we hebben niet alleen het overzicht over de gehele piste, maar zitten meteen al bij het begin van de voorstelling met onze neuzen bovenop de trapeze act van Alex Michael. Zonder vangnet of veiligheidslijn weet hij op grote hoogte vlak voor ons de meest adembenemende stunts uit te halen waarbij hij tussen twee trapezes heen en weer slingert. Als hij zich vervolgens ondersteboven met zijn voeten van lus naar lus naar de overkant verplaatst en zelfs op één voet blijft hangen, barst een oorverdovend applaus los. Duizelingwekkend om te zien!

Clown Housch-ma-Housch

Dan is het wel even ontspannen als het publiek wordt geconfronteerd met clown Housch-ma-Housch voor wie een prominente plaats is ingeruimd door de hele voorstelling door. Want wie niet van clowns houdt, zal zich na het zien van dit multitalent zeker gaan bedenken. Geen flauwe bedoelingen, maar gewoon geniaal. Housch-ma-Housch is vooral uniek in zijn optredens. Een moderne clown met hoge kwaliteiten. Jarenlang trad hij op in het Lido in Parijs. Met de meest simpele voorwerpen zoals een kaars die op de meest onverwachte momenten gaat branden en een rol verpakkingstape waar geen eind aan komt, weet hij het publiek aan zich te binden en de lachers op zijn hand te krijgen. Zijn brabbelende gebrom door de microfoon is uitermate humoristisch. Alles gaat ‘kapoet’ en menig keertje galmt de afsluitingsriedel van Windows door het theater als er weer eens een technisch kunstje mislukt. Hiermee wordt bewezen dat het circus de hedendaagse trends volgt. Hij heeft er merkbaar plezier in om een loopje te nemen met zijn publiek. Improviseren kan hij als de beste, dat is wel overduidelijk. Als deze clown een eigen theatershow zou krijgen in Nederland, dan moet dit ongetwijfeld in een groot succes ontaarden. Bestaat er nog geen fanclub?

Topprestaties

Alle acts kenmerken zich door een prachtige choreografie. Zo is er tijd ingeruimd voor het Chinees Staatscircus met een lasso act waarbij, natuurlijk vanzelfsprekend, topprestaties worden geleverd. Clio Togni weet het publiek te verrassen als zij plotsklaps in een grote, doorzichtige waterbowl plonst. Uitgekiend gebracht met bewegingen die spierkracht vereisen en die je niet even snel zelf zult nadoen. Een terugkerend hoogtepunt is die van Fredy Knie jr. met zijn paarden. Dressuur waar oneindig veel geduld aan vooraf is gegaan om dergelijke kunsten voor elkaar te krijgen. Opzienbarende spanning is te beleven bij de Guerrero’s op de hoge draad. Fenomenaal wat zij, zelfs met fietsen, op grote hoogte voor elkaar weten te krijgen. Maar er is natuurlijk nog veel meer wat het zien en beleven meer dan waard is. Kortom, het Wereldkerstcircus geldt als een van de mooiste kersttradities in ons land. Een traditie die blijft verrassen.

Het Wereldkerstcircus 2017-2018 was gedurende de kerstperiode te zien in Carré in Amsterdam.